Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
bimmerante

Hr 435 med evinrude 40 e-tec?

Rekommendera Poster

Som rubriken antyder ovan, fungerar detta bra? Kan få loos en ett år gammal sådan för ca 75 000:- med en ny brenderup trailer (30 km/h)

Med fungerar bra menar jag är motorn (109 kg) för tung för denna 240 kg båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en arbetskamrat som har just den kombinationen och han är jättenöjd med kombinationen. Skall tillägga att jag inte har åkt i den själv så informationen kommer från andra hand så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloy där!

Den kombinationen av båt, motor och båtvagn är ett bra pris om både båt och framför allt motorn bara är ett år gammal och att allting är i ett normalt skick. Är allting ett år gammalt eller är det någonting som är äldre än ett år?

HR 435 är maxad för just 40 hk motor så den här motorn blir alldeles förträffligt bra till den här båten! Dessutom så är det en E-Tec vilket gör att den är lättare än en 4-taktare vlket är en fördel. En perfekt motor till en HR 435 skulle jag nog vilja säga.

Priset är bra om framför allt motorn inte är äldre än ett år och att allting är i ett normalt skick. Du har garanti kvar på motorn om den är så pass ny och i sådana fall så ska du absolut se till att du även får överta garantibeviset mm. Att du ska provköra motorn och se till att den blir riktigt varmkörd bör du också göra innan du slår till.

Men jag tycker att du verkar ha hittat ett väldigt bra pris i relation till vad du verkar få. Dessutom...trots att priset är bra redan nu så hör det (i min värld) till att pruta hur bra priset än är! Om du viftar med 70.000 kr framför nosen på säljaren så blir jag inte förvånad om den blir din för de pengarna! Lycka till och jag håller tummarna för dig!

Berätta hur det gick....

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mycket bra!

Min motor väger i och för sig 72 kg, men jag tycker det fungerar bra. Har själv inte kommit genom inkörningsfasen en, den har bara 3 gångtimmar. Mycket båt för pengarna, men väldigt vinglig när man står och fiskar i den.

Så jag antar att om din motor väger 37 kg mer så blir det inte större skillnad än om jag kör med full tank och du med nästan tom!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren, ska på banken i morrn å kolla lite så kanske med lite tur så blir man med båt om en vecka eller så....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eftersom du ska gå till banken redan i morgon så säger jag så här:

HR 435 väger 240 kg. Motorn gissar jag att den väger strax under 100 kg.

Dragg = 3 kg, Tampar = 5 kg, 75 Ah batteri i batteribox = 19 kg och

20 liter bränsle inkl. bensintank = 21 kg.

(Eftersom bränsletanken är en lös tank och inte en fast så är det säkrast att ha den i bilen under transporten!)

Gå nu till banken och passa på att ta ut några hundra tusen till mig också. Sedan ser du till att du kör in motorn till punkt och pricka enligt instruktionsboken och är väldigt noga med att inte slarva med detta, för då håller den längre. Se också till att du får motorn installerad med rätt hissning. När allt detta är gjort så ska du se till att du har en förbaskat bra sommar! 14.gif\ 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 435:a med en Suzuki DF40 på akterspegeln. Suckan väger 110 kg (likvärdigt med E-tecen) Jag upplever den som något baktung, dock hanterbart. Inte helt optimalt när man är ensam i båten. Motorn i sig är dock en dröm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...