Gå till innehåll
fredag 24 januari 2025
Zebroc

Hur stor motor kan min kärra ha tro?

Rekommendera Poster

Hej jag undrar hur många hk min båt är anpassad för?

Det är en Crescent från -70talet tror jag skulle vilja veta exakt vad den heter?

den har kortrigg

Sen har min ruta spruckit och blivit föråldrad kan man få ta på ny eller ska man gör en egen?

mvh Sebbe

Senast ändrad av Zebroc | 18 juni 2007 | 21:00

post-27100-1394235112,0992_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det brukar ju stå på om man har tur, men en 70 häst kan du säkert klämma på, vindrutan borde du nog höra med nån glasmästare å se vad dom säger, ska själv kanske köpa ny till min egen till hösten, beroende på vad det kostar.

kan bli lite krångligt att välva rutan mm,

Senast ändrad av a_eriksson | 18 juni 2007 | 21:12

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda jag hittat i båten är en liten skylt som det stod 44 405 på?

Kan 405 vara min modell då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

För ganska många år sen nu hade jag en Ryds 435 GTS som enligt blåskylten var godkänd för 40hk men jag plockade på 85hk. Det hela höll nått år tills jag fick för mig att testa att hoppa lite med båten i 1 meters vågor... Då sprack akterspegeln. Kallas det pojkstreck?? Nåväl jag tror att man kan överskrida gränsen med några hästkrafter men då bör man använda båten med viss försiktighet om man inte vill råka ut för några tokigheter !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad man bör ha i beräkningarna är det ansvar man har på sjön. Det som bl.a. heter redaransvar. Om man övermotoriserar så tar man rätt stora risker ur många synvinklar och det är någonting som i alla fall jag absolut inte rekommenderar! Desstuom så brukar försäkringsbolagen inte vilja försäkra båtar som är övermotoriserade. Det innebär att man förutom att inte ha något skydd mot stöld och brand, att man även saknar skydd för person och egendom. Om man då har maximal otur så kan det kosta skjortan!! Även om man själv inte är vållande till olyckan alltså.

Nä...hade jag varit i dina kläder så skulle jag göra precis som du gör nu, nämligen att försöka kontrollera vad båten är maxad för i motorstyrkan och sedan följa det. Om den motorstyrkan inte räcker till för din smak så skulle jag ha sett mig om en annan båt som tillåter en större motor. 

Hellre det än att leka med elden! Du kan också fråga försäkringsbolagen om de vet var båten är maxad för. De har i regel tabeller för massvis av äldre båtar också. Vänd dig då i första hand till rena båtförsäkringsbolag som t.ex. Atlantica, Svenska Sjö osv. Då är det störst chans att de har på just din båtmodell.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Gå in på cremo.se

Kanske finns din båt med där. Finns även en del fakta.

Hälsn. Kent

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

ang ruta så går det bra att böja macrolon, har själv bytt ut mina välvda sidofönster mot dels vanlig laminat och sen där rutan skulle böja gjorde jag böjda macrolon bitar.

ang motorstyrka visst är det kul att leka lite men gör det med lite ansvar i baktanke, själv har jag rätt övermotoriserad flytbrygga. hee heee

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...