Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Wormit

Brygg grannen dunkade in i vår båt... :( Vad ska man begära?

Rekommendera Poster

Förra torsdagen när det blåste så mkt skulle tydligen min båtgranne en 38fots segelbåt lägga till brevid vår motorbåt, dessvärre gick det minst sagt lite tokigt så de blåste rätt in över vår båt och repade en dm på det blåa i gelcoaten samt lite mindre skador som man nog kanske kan polera bort högre upp uppe på det vita. Han kom alltså så tokigt så att akterbadbryggan repade våran båt, hade han kommit med sidan skulle det förmodligen gått bättre då båda har gott om fendrar ute...

Det trista är att jag känner brygggrannen skapligt bra via släkten och är alltid svårare när man ska diskutera ersättning osv. Är ju ingen JÄTTEskada men ändå trist, vad är Er uppfattning, ska man begära ngn form av ersättning eller bita ihop?

Det tråkiga var att grannen i fråga knappt bvad om ursäkt när han ringde i lördags (2 dagar efter det hade inträffat han känner mina föräldrar så hade lätt kunnat ringa dit om han inte fick tag i mig...) vilket gör oss ännu mer förbannade...

Tacksam för tankar och funderingar med Er som varit med om samma sak...

(Ligger i båtklubb/hamn).

//Wormit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är ju ett minus när du ska sälja.

Gör en förfrågan vad det kostar på en firma som jobbar med båtplast.

Spelar ingen roll vem som repar din båt, utan det är den faktiska kostnaden denne får stå för.

Det finns försäkringar för sånt här och sedan om det är bekanta eller inte, så borde dom ha vett att fråga vad det kostar att återställa din båt.

Inget att ha en sådan högdragen fjant i bekantskapskretsen och att denne ska rida på att den känner den o.s.v.

Ring försäkringsbolaget så får dom göra upp för den attityden som din båtgranne visar upp är ju rena rama översitteriet.

Ta ner honom på jorden på ett bra sätt och det är att tala om vad skadan kostar att reparera samt frakt till den firma som ska utföra reparationen.

Laga inte själv med lacker och sånt, utan det ska vara gelcout och inget annat.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Ta reda på vad det kostar att fixa det proffisionellt. Sen därefter så kan ni ju förhandla er fram till en lösning.
Hade han varit lite mer på direkt och börjat disskutera ersättning själv så skulle ju jag personligen ha dealat fram nått skapligt för hans del också. Men är han inte mer engagerad än vad du säger så prata lite vett med han. Vänligt men bestämt! 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han har ju ringt dig , mer kan han inte göra och du inte heller begära. Nästa steg är ditt och du får bedömma vad som behöver göras. Kostnader står självklart han för, direkt eller genom försäkringsbolag (och det är han säkert klar över). Blanda inte in känslor, sån här händer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för bra tips!

Ska hoppa i vattnet och kolla närmare i midsommar hur det ser ut, är det inte så farligt får man hoppas man kan slippa försäkringsbolag och komma överens ändå.

//Wormit

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med 1dm repor i gelcoaten så är det nog smidigare att koppla in försäkringsbolagen direkt än att försöka komma överens själva (brukar leda till billiga lösningar, framförallt när man känner varandra).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att kontakta eller försöka ringa först efter två dagar efter olyckan är närmast att betrakta som försök till smitning. Sedan kan det finnas förmildrande omständigheter, såsom problem att hitta ägaren etc. Men enligt vad som skrivs längre upp i tråden, så var han mer eller mindre bekant med dig och din släkt, så det borde inte varit alltför svårt att få fram rätt kontaktuppgifter…

Kontakta ditt försäkringsbolag så fort som möjligt och låt de sköta snacket med den andra båtägarens försäkringsbolag. Då slipper man blanda in eventuella känslor och annat som kan ställa till det. 

En olycka är en olycka, men man måste vara beredd att stå för eventuella kostnader eller skador som uppstått. Det är därför man har båtförsäkring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde inte säga något antar att ni blir sura. men va fan det är en båt. och det är sånt som händer. ta det med en klack spark. han gör nog inte om det. nästa gång kanske det e du.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst, en båt är endast en båt, precis som en bil endast är en bil. Så länge det inte är personskador, så ska man vara glad. Men samtidigt för alla skador med sig kostnader för de drabbade. Dessa kostnader ska den som orsakat skadan stå för och då lämpligast via försäkringsbolaget. Man ska ju ha någon nytta av försäkringen som man betalar, eller hur?!

Sedan får det inte gå till överdrift (det är väl det som du åsyftar med ditt inlägg ovan?). Alla kan göra fel och ingen (hoppas jag i alla fall) kör in i grannens båt med vett och vilje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Delar flertalet av inläggarnas åsikter - dock inte va fan, en båt är en båt. Båten står för ett stort kapital som man naturligtvis vill bevara så gott det bara är möjligt. Varför lägger man annars ner så mycket tid på våren för att göra den fin?

Det naturliga är att den som kört på skall ringa sitt försäkringsbolag - inte Du. Jag tycker Din bryggranne brustit på flera punkter, därför skall Du se till attt få Din båt professionellt lagad av en korrekt firma, inte kladda själv.

Oavsett vem som kör in i min båt kommer jag att kräva korrekt och full ersättning - förhoppningsvis utan att behöva bli ovän med vederbörande - på samma sätt som jag är beredd att betala varenda skada jag är orsak till. Självklart! Det är ju därför man är försäkrad.

Carl-Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En olycka händer så lätt. Att köra in i grannbåte har jag också gjort. Men då gäller ju att man kontaktar den man kört på omedelbart och inte efter två dagar om man vet vems båt man skadat eller om man inte vet sätta på en lapp med namn och tel nummer beklaga skadan och be den påkörde kntakta mig för att reglera skadan på godtagbart sätt. Dålig stil av din granne.

Dividera inte och försök inte självvärdera skadan.

Du bör gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag. Underrätta din båtgranne att du gjort det. Låt försäkringsbolagen göra upp. Om din grannes argument är dyr självrisk osv så säg bara att du bedömer att försäkringsbolagen är en objektiv part som bedömer, värderar och ersätter skador verenda arbetsdagdag året runt på ett godtagbart rättvist sätt.

Låt en firma åtgärda skadan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O katten, det är därför som jag fick en ful buckla i dörren på min 3 veckor gamla bil, (Äntligen köpt en sprillans ny Volvo för 340.000 kr.)

och ingen som tog på sig vad han/hon gjort.

Ta det med en klack spark

Möjligen i nacken på sådana som inte står för vad de gjort.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du har ju ett problem. du vet ju inte vem som gjort det. men i detta fall kommer det ju lösa sig. och jag antar att det handlar om en repa och inte en reva så glasfibern spretar åt alla håll. men om du nu e så rädd om din nya bil att du ska bekymra dig, tänker på, ligga vaken för, iratera dig, utan kan ta att sånt händer, Och ändå hålla humöret uppe och vara glad för att du nu har klimat anläggning och bose högtalare. TAT LUGNT. det löser sig sa han som sket i badet och det jämnar ut sig sa han som sket på cykel sadeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den enda som har problem verkar vara du... Man slipper irritera sig, ligga vaken etc om folk står för de misstag som de/man gör. Människor med din mentalitet gör det uppenbarligen inte, vilket leder till att majoriteten av oss andra blir f-bannade och kräver ansvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag minns för många år sedan när jag sågade toppen av en gran vid tomtgränsen och den föll åt fel håll -- träffade plåttaket på grannens garage och gjorde en rejäl krater...

Det klart att det var pinsamt ;-) Inte kul att ringa på med mössan i handen och säga förlåt. Men det var ju helt självklart att jag skulle stå för det. Han sa att det var ingen brådska, jag bytte takplåtarna senare samma sommar.

Fast om han hade ringt sitt försäkringsbolag och de skulle reglera skadan, då hade jag nog blivit irriterad. Men jag hade en bra granne, han verkade mest glad att han fick en rolig historia att berätta för sina kompisar: Min klantiga granne, som inte ens klarar att kapa toppen på en gran...

Har din båtgranne råd med en 38 fots segelbåt, så tycker han nog att det är självklart att han har råd att betala en 10 cm repa. Prata vänligt med honom när du fått en prisuppgift på reparationen -- juridiskt sett tror jag att han eller hans försäkringsbolag (om HAN väljer att blanda in dom) har rätt att välja vilken firma som gör reparationen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo en sak till, vi är nog ganska många som tycker att fokuseringen på att få bort alla repor är överdriven.

När jag skulle sälja min förra bil så påstod bilfirman att det skulle kosta 23.000 att laga alla repor som blivit på drygt 3 år -- på en bil som de ville ge 94.000 kronor för. Så jag sålde den privat för 106.000 till en kille som, precis som jag, tycker att man kan leva bra med några repor i lacken. Alla ser ändå att bilen inte är fabriksny.

Man kan ju vända på problemet --- vad skönt att jag fått första repan, då behöver jag inte gräma mig så mycket när jag får nästa. För repor blir det ju med åren -- eller?

Hade det varit min båt hade jag kanske kollat vad reparationen skulle kosta, men sedan kanske föreslagit att båtgrannen skulle bjuda på en god middag istället, eller liknande. Men folk är olika, jag respekterar det.

Men viktigast är väl ändå vänskap och glädje -- prata vänligt med din båtgranne och försök behålla hans vänskap med din släkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo då jag hade då minnsan satt en lapp på din bil. Med både Mitt nr och namn på. men jag kan förstå lisa som fått sitt körkort presic med nöd och näppe. Så blyg och skamsen att hon inte vågar. jag hade förstått detta och inser att alla är inte lika. klart jag hade blivit ledsen för min bil båt eller mc men jag hade inte gått runt och varit arg. mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...