Jesper-Visby 10 Postad 18 Juni , 2007 Hej! Är det någon som har erfarenhet av hur det är att fiska från en Uttern 5000 AC??? Har en crescent 505 idag men tänkte att jag skulle skaffa något mer ändamålsenligt. Bor på Gotland och behöver samtidigt något ombonat som tar sjön väl. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Juni , 2007 Hej du! Om vi enbart talar om sjöegenskaper för vatten runt kusten eller varför inte runt Gotland som ju har öppen sjö runt omkring så skulle ett nummer större båt inte skada. Man brukar säga att det först runt minst 6 m börjar hända någonting för den sortens vatten. Orsaken till det är att vågornas längd som vi har i Östersjön i normala fall är tillräckligt korta för att en båt på 6 m ska kunna ligga på topparna med båten aktern och fören samtidigt. Men om båten är runt 5 m så är det troligare att båtens ena del hamnar i en vågdal medan den andra delen ligger på en vågtopp. Då blir det en lite stötigare gång även om man kör långsamt. Båtens längd och tyngd är alltså ganska avgörande för hur komforten och hur körningen blir. Om du däremot håller dig inom väldigt kustnära områden så blir kraven lite mindre och då kan ju tom en roddbåt fungera bra. Allt beror på vilka krav man har och vilka begränsingar man är beredd att behöva ta. Med en båt på 5 m så får man räkna med att konforten blir rätt stötig i ett relativt tidigt skede. Då är ofta lösningen att köra under planingsfart och det går ju det med, men med en större båt så kan man behålla planingsfarten lite längre tid innan man tycker att det blir lite för stötigt. Med en båt på runt 6-6,5 m så kan man istället ligga ovanpå vågorna. I vissa fall kan man tom. brassa på lite för då ligger man ovanpå vågtopparna men inte med ett så hårt tryck. I vissa fall kan alltså en fartökning vara lönsing till en mindre stötighet än att dra av på gasen, men allt beror bl.a. på situation, båt och vågstorlek. 5 m är i absolut kortaste laget även om fungerar det med. Ju större båt desto dyrare blir det ju, men jag tycker att du ska ha detta i åtanke innan du gör ditt val. Tyvär så är det ju med båtar som så mycket annat: en avvägning mellan pris/prestanda och lite annat smått och gott. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 18 Juni , 2007 Visst har du rätt i det du skriver och det är mer regel än undantag att det blåser mer än 6 m/s runt vår ö. Har tittat på lite större båtar också men det blir genast lite dyrare. Vill gärna kunna sitta lite skyddat när det brallar på och då verkar akterruffen inte så dum. Är inte van att åka fort(se min nuvarande båt) men skulle gärna då det är möjligt vilja kunna ta mig mellan fiskeplatserna lite kvickare. Uttern 5000 Ac verkar lite mer oöm än en HT-båt i femmetersklassen. Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 18 Juni , 2007 Ja, båttypen som sådan är ju riktigt vettigt då det kan regna småspik eller om man vill förlänga säsongen. Nackdelen är att det är ett bra vindfång och att det oftast blir en volymförstärkning på alla eller på vissa frekvenser då den fungerar som en ljudlåda. Det är ett ständigt dilemma detta med hyttbåtar. Men det allra tråkigaste är att hoppet från 5 m upp till just 6 eller större är också ett stort hopp ekonomiskt. Det allra bästa vore om du kunde provköra den båt som du är intresserad av. Men då ska du testa den när det blåser i rätt skapligt. Åk ut då det blåser upp en 13-16 s/m så du får känna på båtens egenskaper! Det är först när man utsätter en båt för lite tuff behandligt från väder, vind och körsätt som man verkligen kan känna var båtens gränser går någonstans och det är då man också hittar de flesta av båtens olika egenskaper. Runt Gotland så kan man behöva lite säkerhetsmarginaler och det är också en av orsakerna till att man heller inte bör varken underdimmensionera eller överdimmensionera valet av motor. Ja, som sagt....det är inte något lätt beslut om vad man ska ha inte och de flesta har ju ingen sedelpress hemma heller! Utom jag....vad vill du har för båt!? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jesper-Visby 10 Postad 18 Juni , 2007 Om du pressar på ordentligt tar jag gärna en sån här... Borde klara den sjön vi talar om.... Jesper Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser