Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
siteadmin

HR 465 50 Hk Propeller och fart?

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en HR 465 med en 50 HK honda 4-takt. Vi kommer upp i ca 27,0 knop med 2 vuxna och ett barn vid 6100 varv samt 28.0 knop med mig ensam och 6500 varv. (övervarvar med 500 varv).  Båten borde göra ca 31-32 knop.

 

Vad har ni för fart och propeller har ni på eran HR 465. Tacksam för tips.

 

 

Mvh

Dick  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Uttern 4501 med honda 50 gjorde 30knop på fullgas, hemlängtan och fullt upptrimmad motor.smiley-tongue-out.gif\

 

Vid 28knop, har du motorn i upptrimmat läge eller ligger den i mitten på tiltmätaren?

 

Prova att trimma upp motorn tills den släpper, sen trimmar du tillbaka lite.

Börjar den slå får du trimma ner igen.

Det gör ungefär 2knops skillnad, då fyfter motorn upp båten lite och det är mindre plastyta i vattnet.

 

Är skrovet fint under?

Bottenfärg kanske?

Är det havstulpaner så drar det ner hatigheten vesäntligt, om du har den i havet vill säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tack för tipsen.

 

Jag har provat med att trimma ut. Skall testa en 15 tum´ s prop i helgen och se vad det blir för skillnad. det sitter en 13 tum´ s på i dag.

 

//Dick

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med 15 så kommer det att bli dåligt acc. och den kommer inte att kunna varva ut ordentligt.

Men har du chansen att testa så gör det.

Kan vara kul att prova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan svejsan!

 

Först måste du ta reda på hur dina förutsättningar ser ut och att dessa förutsättningar är optimerade. Det gör du på följande sätt:

1: kolla i motorns instruktionsbok vad max tillåtna varvtal är på motorn.

2: Ta upp båden på en trailer.

3: När båten står på trailenr så tiltar nu ner motorn så att den står i  

   en så plan/vägrät vinkel som möjligt.

4: Nu tar en smal planka, borstskaft eller liknande med ca. 1 m längd och

   lägger på undersidan av kavitationsplattan. Det är den platta 

   metallvingen som sitter alldeles ovanför propellerns högsta punkt. 

   Sedan för du plankan mot bottenskrovet. Idealet är att

   kavitationsplattan är i jämnhöjd med bottenskrovet. 1 cm ovan eller 

   under är okay, men det bör helst inte skilja mer än max 1 cm. 

   Om det gör det bör du hissa eller sänka motorn så att

   kavitationsplattan följer exakt jäms med bottenskrovet.

5: När du nu vet (A) vad max tillåtatna varv är på motorn och (B) att

   motorn är korrekt hissad så gör du en probtur med två personer ombord.

   Dra upp båten till max fart. Kolla nu vad varvvisaren visar. Om 

   allting är fullständigt optimerat så ska nu varvtalsmätaren visa exakt

   det som är max tillåtna vartalaet enligt instruktionsboken. OBS!

   Den får inte visa mer än tillåtna varvtal för det mår inte motorn bra

   av! Om den visar 100-150 varv mindre än max tillåtna varvtal så är det

   okay och ingen fara för motorn, men då visar den att du  

   fortfarande kan optiomera din bestyckning ytterliggare lite till.

   Det gör man i regel genom att byta propeller. Men i regel så räcker 

   orginalpropellen alldeles utmärkt i de flesta fall. Det man ska tänka  

   på är att minskning eller en stigning brukar göra en skillnad på 

   ca. 200 till 400 rpm. Och som sagt: Det är mycket viktigt att du inte 

   överskrider motorns rekommenderade max varvtal om du är rädd om motorn!

   Om skrovet är rent och blankt, ni båda vuxna är normalviktiga och att

   du hanterar tilten på ett bra sätt så borde du kunna upp 30-31 knop 

   gissar jag. Hoppas att allt går bra och berätta gärna hur det har gått!

   Lycka till!

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror att det blir svårt att komma upp över 30knop med detta ekipaget.

Min gjorde 31-32knop utan bottenfärg, med vaxad botten och den båten var lite mindre än din.

 

Varför inte sätta dit en stålpropeller då?

Mycket pengar och lite onödigt på en så liten motor, men du får garanterat bättre grepp och får ner varvtalet lite.

Har du 4-5000:- som du inte vet vad du ska göra av på så testa.

 

Det hade varit kul om någon testade en stålis på en så liten motor för att se vad det gör för skillnad.

 

Finns det inte 14, 15 låter väl drastiskt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min hr 465:a gör också 28 knop med en person vilket känns lite slött då liknande ekipage ska göra runt 30-32 enligt åerförsäljare så ska 465:n göra cirka 32 med 50 hästar, är din motor ny? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för alla svar.

 

Jag har en ny Honda 50 HK 4- takt som jag kört in efter intruktionsboken. Nu har den gått ca 6 timmar. Jag har lånat en stålpropp på 15 tum (Honda orginal) som jag skall testa med i helgen. Toppfarten är inte det största problemet utan det känns som om båten vill sjunka igenom redan vi 15-16 knop. En lagom marchfart verkar vara mellan 17-18 knop med två personer, villket jag tycker är för lågt, den borde kunna marcha i ca 24-25 knop. Motorn skall varva 5500-6000 rpm med två personer, min varvar ca 6400-6500!!! (1 person). Jag har fått veta att 1 tum skall motsvara 300-400 rpm. Normal vikt på besättningen är ca 240 kg (2 vuxna och 2 barn) Vad har du själv för motor.

 

Vad säger panelen?

 

Mvh

Dick

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1tum gör inte 400v utan mellan 200-250v

 

Jag bytte från 17 till 19 varv från 6300-5800v = 250v per tum

 

Stålpropellern drar ner varvet lite till pga. bättre grepp.

 

I mitt fall från Alu till stål och 2 tum stigning blev 500v mindre.

och 2knop fortare. Jag har nu hissat motorn 20mm för att komma upp i 6000v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stålpropp gör inte så stor skillnad på motorer under 100 hk har jag hört, däremot lär ju stigningen påverka åt endera hållet.

 

Jag tror att din liksom min motor måste bli mer inkörd och jag har också märkt att man måste tilta motorn ganska mycket på 465:an vilket även påverkade sjöegenskaperna som gick från usla i mittenläge till bra på mätarens toppenläge och ännu bättre strax över.

 

Edit, slarvfel

 

Senast ändrad av rackabajsare | 19 juni 2007 | 13:03

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En helt ny motor uppnår inte max effekt för en efter det att den har blivit inkörd. Jag skulle tro att den bör ha gått minst 20 timmar innan den uppnår full effekt. (Det varierar lite från fabrikat till fabrikat.)

 

28 knop är en aningen för lite för din kombination. Du kommer troligen att få upp farten kanske en knop till när den är helt inkörd och om det sedan finns mer att göra med t.ex. motorns hissning så kanske du kan komma upp i en eller två knop ytterligare. Mer än så ska du nog inte räkna med.

 

Vad som däremot är mycket viktigare är att du verkligen ser till att max varvtal vid full gas och med två personer inte överskrider rekommenderade varvtalet! Det är på det här som du ska lägga din tid och energi på och inte om du kan få ett par knop till! Varvtalet i verkligheten jämfört med instruktionsboken är det som styr allting annat som t.ex. propellerstorlek och stigning. Det är därför väldigt viktigt att man börjar i rätt ende.

 

Personligen så tycker jag det att det är lönnlöst att lägga flera tusen kronor på en annan propeller. Du vinner så oerhört lite på det med den här båt och motorstorleken och därför så kostar det betydligt mer än det smakar. Som sagt....lägg din tid och ernergi där du verkligen behöver den istället för att slösa bort den på saker som ändå inte ger knappt någonting.

 

Att båten faller igenom vid ca. 15 knop är ingenting ovanligt eller konstigt på något sätt. Det är helt normalt! Dessutom så ska man ligga lite över planingströskeln om man vill uppnå bästa bränsleekonomin.

Om man ligger alldeles för nära planingströskeln får anstränger man motorn för att den ska orka med att hålla båten uppe så att den inte faller igenom. Om planingströskeln ligger på säg 16 knop sä är det bättre att i så fall lägga sig på 19-20 knop. Då går båten (och därmed även motorn) mycket lättare.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag lånar tråden men det kanske är av intresse för trådstartaren.

 

Om jag fattat det rätt så ska man ha hög stigning för lätta båtar och tvärtom, räknas motorn in vikten tro?

 

Detta gäller iofs tohatsu men det lär väl vara liknande för alla märken.

http://www.tohatsu.com/tech_info/prop.html

För den som inte vet hur mycket en lb väger.

http://www.convertunits.com/from/kg/to/lb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...