Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Millanita

1.a gångens bottenmålning på Bella?

Rekommendera Poster

Har nån ngt tips gällande bottenmålning på en Bella 512 Excel?

Båten är helt ny och självklart vill butiken utföra bottenmålningen på båten för en stor slant. Finns det ngt man ska änka på, kan man göra det själv? Vilken färg ska man i så fall använda?

 

Tacksam för svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare!

Grattis till din nya båt. Här har du lite tips.

 

Vi bottenmålade våran båt för första året iår. Såhär gick vi tillväga.

1. Förs maskerade vi upp längs vatttenlinjen

2. Därefter slipade vi med vattenpapper kornstolek 200.

3. Sedan tvättade vi av skrovet med vatten/yes.

4. Använde Tröd för att få bort fettfläckar

5. 1 lagret färg, hempel highprotect låt torka 24h

6. 2 lagret färg, primer låt torka 2h,

7. 3 lagret färg, den aktuella färgen du vill ha, detta lagger lägger du på efter att primern trokat ca 2h, då etsas färgerna ihop.

8. Det slutliga lagret färg.

9. Ta bort maskeringstejpen och var nöjd med resultatet.

 

Vi köpte totalt 4 burkar färg, en burk tinner, roller och tillbehör.

Dock kan jag säga att primern var ett riktigt kämp att få på, den klistrade sig massor, tror jag förstörde 3st skumrollers på det lagret.

 

Lycka till, totalt tror jag vi landade på en slutnota ca 1500kr, då sparade vi 4500kr mot om marinan skulle gjort det.

 

Senast ändrad av Beckman | 18 juni 2007 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du har trailer ser jag. Om du har möjlighet att några få gånger under säsongen ta upp båten för att tvätta bort det allra värsta undertill så kan du nog klara dig helt från bottenmålning även om du kör ute vid kusten.

 

Det beror lite på var i landet du kör båten, hur ofta du kör och i vilken fart. Eller rättare sagt: var du än håller till så kan du ju låta bli att bottenmåla, men skillnaden är bara den att du i vissa vatten och perioder på året måste tvätta oftare än annars. Om du en gång har bottenmålat så måste du fortsätta med det regelbundet.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Regelbundet är ju ungefär 1 gång per år. Men frågan är hur vanligt det är med plastpest för det skyddar ju även färgen mot. Jag vet inget om vad plastpest är eller vad det gör men det låter inte bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plastpest kan uppstå om vatten tränger in igenom gelcoaten till glasfibern. Vattnet reagerar med polyestern och bildar estrar som luktar vinäger i blåsor i laminatet. Det kan ta många år innan det blir allvarligt.

 

Vanliga bottenfärger hjälper inte mot plastpest. Om du vill ha extra skydd skall du vad jag har förstått måla med epoxi som är tätare än polyester och gelcoat.

 

Alltså ingen anledning till oro eller normal bottenmålning.

 

Edit: Läser ditt första inlägg igen och ser jag att du satt på Hempel high protect, vilket ju är epoxi.

 

Senast ändrad av janandersson | 18 juni 2007 | 22:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man ska måla skrovet regelbundet så innebär det varje år som tidigare är sagt här.  Plastpest tar tid innan det uppstår, men det är då ett resultat av att det är någonting som har varit felaktigt i ett tidigare skede. Plastpest uppstår alltså inte enbara bara så där av sig självt.

Det är ingenting som man behöver oroa sig över så länge man inte har någon spricka eller dylikt i skrovet.

 

Personligen så tror jag att det är bra om man inte täpper till porerna i en gelcoat. En gelcoat behöver andas för annars kommer fuktskadorna som ett brev på posten tror jag! Att bottenmåla med vanlig bottenfärg är däremot ingen risk för färgen gör att det fortfarande andas.

 

Men frågan är om det är värt det eller nödvändigt med bottenmålnming i ditt fall. Bella 512 är ju trots allt en mycket tacksam båt att dra upp på trailern för att lite snabbt tvätta av den lite lätt några gånger varje sommar (2-4 ggr/sommar) och sedan sjösätta den igen. Det finns ju flera fördelar med detta och inte enbart ekonomiska och miljömässiga, utan det är också ett utmärkt sätt att hålla koll på båtensk skuck undertill som man annars inte ser för är vid höstkanten.

 

Ett bra tips om du inte tänker bottenmåla är att vaxa bottenskrovet med vanligt bilvax. (Precis som resten av båten.) Då fastnar inte alger mm lika lätt. Sedan när man tar upp båten inför vintern så kan man pensla på ett gelè-aktigt medel som heter Y-10 som man sedan bara spolar av med högtryckstvätt eller en trädgårdsslang. Man låter det verka i 10-15 minuter först. Efter det så kommer skrovet att bli alldeles vitt och blankt igen! Sedan vaxar man den inför nästa säsong.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gelcoat skall inte andas utan vara tät!

Här finns lite information om osmos/böldpest/plastpest http://www.epotex.se/page/140/151/15

Jag bottenmålar självklart för att slippa beväxtning. Bottenmålning skyddar dock ej mot osmos, bara en epoxibehandling ger ett ökat skydd samtidigt vore det väl f*n om man skall behöva epoxibehandla en ny/relativt ny båt för att ha den i vatten (vilket den borde vara gjord för från början).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är klart att en Gelcoat ska vara tät och inte otät, men den bör inte vara tätare än vad den redan är från fabrik enligt min åsikt.

Jag hävdar fortfarande att den ska kunna andas! Men det är ju inte det som är frågan i tråden. Om man vill så kan man bottenmåla men det är upp till var och en om man vill göra det eller inte. Det finns ju alternativ som kan vara bra att ha i åtanke som jag skrev tidigare.

 

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OT men var väl Du som tog upp frågan om att andas el ej. Om gelcoaten inte behövde vara tätare än från fabrik skulle inte osmos uppstå! Sen kan man tycka vad man vill! gelcoat som andas = släpper igenom vatten, vilket är grogrunden för osmos i laminaten. Så vad är Din tanke med att den skall andas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, du har rätt i att det var jag som tog upp det.

Men menar du att man får osmos om man inte vidtar egna åtgärder på ett bottenskrov utöver det som redan är gjort från fabrik?

Det menar inte jag.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men menar du att man får osmos om man inte vidtar egna åtgärder på ett bottenskrov utöver det som redan är gjort från fabrik?

Nej absolut inte (i alla fall på en någorlunda ny båt), vilket jag tyvärr läser alltför ofta som råd i trådarna att man bör göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack alla för jättebra tips :)

Men eftersom sommaren redan är här och man vill ut och åka så fort man fått båten/ nästa fredag ;) så vill man ju ut och åka direkt.

Då vi kommer ha båten liggande på båt plats här på västkusten hela säsongen så kommer vi bottenmåla båten. Frågan är om det är värt pengarna att lägga ut jobbet på marinan? Det tar 7-8 h för proffsen att utföra, tänk hur långt det tar för mig då ha ha ha...men huvudsaken är att det blir rätt och grundligt gjort från början!

Tack ännu en gång för alla svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...