dupe 0 Postad 18 Juni , 2007 Hej Till mitt förtret upptäckte jag i fredags när jag mastade på min båt att någon varit framme och knyckt en halv vantskruv, gängat ur ena gaffeln. På gaffeln satt även en ledad sak. Det är egentligen 2 leder som sitter ihop och bildar dubbelled. -Vad ska den vara bra för? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Juni , 2007 Kan den ledade saken vara en toggle?Den kanske är till för att kunna böja sig i leden i stället för att skapa en brytning mot röstjärnet.Eller en skarvning av ett för kort vant? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dupe 0 Postad 21 Juni , 2007 Toggel, tack för det! -Ingen billig historia men nu är det fixat iaf. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 21 Juni , 2007 Du är inte den enda som har råkat ut för likande stölder. Mastade på förra månaden. Å då hade någon snott mastbulten samt sprinten till bommen, samt ett fall till seglet. Fast dom tog det fallet som var mest rötet, skulle ändå byta det i år. Så jag hoppas dom får sig en trevlig överaskning när seglet åker ner som en barnrumpa i en ruschkana *S* Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 22 Juni , 2007 Förvara så mycket som möjligt hemma alt i er låsta båt under vintern. Vant, stag, bomfäste etc. Då slipper ni sådana stölder. Fallen är ju svåra att förvara hemma då de sitter på masten, men allt annat löst på riggen.Då kan ni samtidigt se över vant och stag så att de är justa innan ni mastar på på våren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser