Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
links84

När båten planar så får den inte kylning!!

Rekommendera Poster

Hej!

Har nyligen köpte en 5.40 m sturpulpet(replika på en Örnvik 540) med en evinrude 30hk från -93.

När båten planar så verkar det som att motorn kommer för långt upp, det rusar i varv precis som om den inte tar in vatten, kan ju tillägas att jag var ensam i båten. Vad kan detta bero på? Kan man justera motorn på något sätt eller passar helt enkelt inte den här motorn med båten? det är ju en standard rigg på den!

Tacksam för svar!

Mvh

Linus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Kan du trimma ner motorn längre?

Jag antar att du menar att propellern kaviterar, dvs säga suger luft i stället för vatten, och varvar ur som följd?

Jag hade samma fenomen på min båt och då flyttade jag ner bulten några pinnhål närmare akterspegeln, och felet försvann. Du får prova dig fram.

Hjälper inte detta kanske du har för kort rigg...och då har du fel motor på båten.

Lycka till!

/Grönlund

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla hur antiventilationsplattan (kallas även antikavitationsplatta) sitter i förhållande till båtens botten. Plattan jag nämner är den som sitter direkt ovanför propellerns övre svängradie och den bör sitta ungefär jäms med båtens botten. Sitter motorn för högt monterad på akterspegeln kan propellern suga luft (slira).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju en hasp som man kan dra ut för att ändra vinkeln på motorn, är det den du menar? Hur många olika riggar finns det då? låter ju konstigt att man ska ha en lång rigg på en standard båt!

fortsätt gärna att tipsa mig, ska ut till båten på onsdag igen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mig veterligen så finns det två rigglängder på din 30-hästare, lång eller kort.

på din beskrivning låter det dock som att motorn kaviterar och avhjälps nog bäst med att flytta pinnen haspen ett steg närmare akterspegeln och provköra igen. du kan även kolla så att kavitationsplattan plattan ovanför propellern ligger i linje med botten längst bak.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara så att jag flyttar pinnen åt rätt håll... ska propellern närmare båten eller längre ifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

propellern ska närmare båten.
prova dig fram med olika inställningar! det värsta som kan hända är ju det som redan har hänt, dvs. att propellern slirar i vattnet... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...