Mauen 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag skruvade upp en liten lucka på ca 1-2 kvadrat decimeter längst fram i durken innan färskvattentanken och då fann jag detta. Är det något jag bör oroa mig för?, varifrån kommer vattnet, ser dock väldigt gammalt ut, försökte också att ta upp det med papper men det bubbla bara in vatten till samma nivå igen, tänkte ifall d också kanske kunde komma från akterutrymmet där motorn sitter eller är det helt för sig? Det jag bör tillägga är att: Färskvattentanken är tom, tömdes i höstas förra året, (ej märkt att det har läckt) Underredet är helt behandlat, omslipat m.m med ny epoxigrundfärg och bottenfärg Det har regnat en hel del och det läcker lite i taket intill mittenlanternan på taket Är detta normalt, eller ska det vara torrt och fint på bilden? Efter jag såg detta började jag bli lite orolig. glömde tillägga, båten är en monark 670 Tack på förhand Mauritz Senast ändrad av Mauen | 17 juni 2007 | 22:06 Senast ändrad av Mauen | 17 juni 2007 | 23:19 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 18 Juni , 2007 Har själv en 670. Alla utrymmen ska vara torra. Vet inte vad ditt problem kan bero på. Jag hade själv fullt med vatten under luckan inne i garderoben (det höga skåpet akter om pentryt). Jag torkade upp det och sen har det aldrig återkommit. Att vattnet kommer tillbaks när du torkar upp det måste bero på att det finns mera vatten samlat. Har du öppnat golvluckor längre akteröver och kollat? Försök att få helt torrt hela vägen från för till akter för att sedan se om det kommer in nytt och därigenom spåra ev läckagekälla. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 18 Juni , 2007 Vattnet ser gammalt ut, tyvärr torkar det inte under durk över vintern så det är bara att försöka ösa ut det och torka torrt, nivån är troligen lika hög i hela båten så när du torkar så rinner det fram igen. Sätt dig med en svamp och en hink och håll på ett tag så kommer du nor att få ut allt. Sedan är det bara att vänta och se ifall det komer tillbaka. läckage uppifrån kan vara orsaken, vi på västkusten kan smaka på vattnet och se om det är salt eller sött. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauen 0 Postad 18 Juni , 2007 Vattnet påminner lite allt eftersom det sipprar in av det som ligger i akterutrymmet under motorn, sen kände jag ett litet hål med en mejsel i fören när jag petade mer mot aktern. Det var därför jag undrade ifall det bestod av en liten kanal som ledde till motorutrymmet i aktern så vattnet kunde ledas dit ifall färskvattentanken gick sönder eller båten tog in vatten i övrigt som senare kunde pumpas ut från motorutrymmet? Men om ni säger att det inte skall vara vatten invändigt i såna utrymmen så är det ju antingen läckage och vatten har antingen regnat in eller dylikt eller så rinner det in via akterutrymmet och hål o dyl, och eftersom det är insjö så blir d inga salta tungor. En annan tanke jag hade är köra med med båten med skapligt gaspådrag samtidigt som man pumpar ur vattnet i aktern och ser ifall det senare har försvunnit i fören. Nåja hur som helst så ska jag börja med att ta upp det mesta som e synligt och det som fortsätter sipprar in så får vi se om vattnet avstannar. jättetack för era svar mvh Mauritz Senast ändrad av Mauen | 18 juni 2007 | 13:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser