Bombom 0 Postad 17 Juni , 2007 Kan tyvärr inte hitta texten just nu men har för mig att jag läst i manualen att om man har en fast propeller skall växeln stå i friläge och om man har en folding skall växel ligga i. Varför? När jag seglar och inte har i växeln (fast propeller) viner det från drevet när man kommer upp i en så där 3 knop, lägger man då i växel blir det TYST och skönt, kan drevet ta skada, tacksam för de teorier som finns på forumet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jussi_h 18 Postad 17 Juni , 2007 Teorin är att motståndet hos en fast propeller skulle vara mindre då den roterar, men skillnaden är obetydligt liten. Bäst att lägga växeln på så att drevet inte roterar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 17 Juni , 2007 Manualen säger kortfattat att vid segling med foldingpropellet så stoppas rotationen med att man lägger växeln i back medans med fast propeller ska reglaget stå i neutral- eller backläge. Dock måste man köra motorn var tionde timma om man seglar länge i neutralläge för att säkerställa smörjningen i drevet alt backslaget Jag har några manualer i pdf om du är intresserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bombom 0 Postad 18 Juni , 2007 Tack för för detta, vad tyst och skönt det kommer bli i år.... Tror att jag fått tag i de flesta manualerna över nätet men tackar och bockar för erbjudandet (återkommer om erbjudandet står kvar). Ha en gooo sommar...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser