Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
Bombom

Segelbåtsdrev 110S vid segling

Rekommendera Poster

Kan tyvärr inte hitta texten just nu men har för mig att jag läst i manualen att om man har en fast propeller skall växeln stå i friläge och om man har en folding skall växel ligga i.

Varför?

När jag seglar och inte har i växeln (fast propeller) viner det från drevet när man kommer upp i en så där 3 knop, lägger man då i växel blir det TYST och skönt, kan drevet ta skada, tacksam för de teorier som finns på forumet....smiley-undecided.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teorin är att motståndet hos en fast propeller skulle vara mindre då den roterar, men skillnaden är obetydligt liten. Bäst att lägga växeln på så att drevet inte roterar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Manualen säger kortfattat att vid segling med foldingpropellet så stoppas rotationen med att man lägger växeln i back medans med fast propeller ska reglaget stå i neutral- eller backläge.

Dock måste man köra motorn var tionde timma om man seglar länge i neutralläge för att säkerställa smörjningen i drevet alt backslaget smiley-wink.gif\

Jag har några manualer i pdf om du är intresserad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för för detta, vad tyst och skönt det kommer bli i år....

Tror att jag fått tag i de flesta manualerna över nätet men tackar och bockar för erbjudandet (återkommer om erbjudandet står kvar).

Ha en gooo sommar......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...