1988 0 Postad 17 Juni , 2007 Hej jag undrar hur landström fungerar MVH 1988 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 545 Postad 17 Juni , 2007 Inte helt säker på vilket svar du behöver/vill ha... Landström i en båt är en ingående kabel med elcentral, säkringar, jordfelsbrytare och vanligen några uttag i båten för batteriladdare, varmvattenberedare mm. När man ligger i hamn använder man då landströmmen för att ladda batterierna och värma vattnet mm fast motorn inte är igång. Som du säkert förstår så ställs det lite andra krav på en installation i en båt än i ett hus på land, framför allt pga att det inte går att jorda båten men även för att konsekvenserna av en felkoppling ofta är stora i en båt. Var det något sånt du ville veta? PS Ingående kabel skriver jag ovan, det är egentligen en kabel i båten som man tar till uttaget för landströmmen. Tänk på att aldrig komma med strömmen till båten utan ta båten till strömmen. Att ramla överbord med en 230V kabel i handen är nog ingen höjdare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juni , 2007 Om du funderar på att installera landström i båten kan jag tipsa om att det finns ett system LADix som du får montera själv: http://www.ladac.se/webb/contents/pdf/Sid 48-53 Ladix.pdf /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser