sumpen 0 Postad 17 Juni , 2007 Motorn har strtat hur lätt som helst. Utom just när jag skulle sjösätta den. Kollade tändstiften, så dom hade gnista. Men icke. Tog upp den för att testa dagen efter i balja. Startade utan problem. Sen helt plötsligt så sluta den ge gnista igen. Har forskat lite om tändningssystemet, och det verkar vara CDI-boxen(power pack 2) som kan vara problemet. Innan man skaffar ny sådan, vill man verkligen veta att det är den som det är problem med. Kan man mäta på något sätt för att se om den är kass? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 17 Juni , 2007 Har du kollat batteriet? har du ström? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sumpen 0 Postad 18 Juni , 2007 Jo, jag har ström. Jag mäter någonstans mellan 200-300vdc från matarspolen(?) som sitter under rotorn(?) (är inte bra på termerna). Dom går ju in i CDI-boxen. Ut från CDI-boxen går även sladdarna till tändspolarna. Där kan jag inte mäta något alls. Kan det vara så att mitt digitala instrument inte hinner med? För det skall väl pulsa? Bild på CDI-boxen: http://www.georgiawatersports.com/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=476&idproduct=255 Någon med elschema till denna motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ray-Ray 0 Postad 18 Juni , 2007 Tjena sumpen! som du kanske ser e jag själv en landkrabba men vill gärna hjälpa som de andra hjälpt/hjäper andra.... kolla ditt batteri. jag hade problem med batteriet och fick inte tillräckligt me ström för att få igång min snurra. har du kollat tändsttiften??? Kolla isf de och rengör de (och inne i hålet och torka ordentligt) det kan vara kondenssssssss!!!!! torka även stifthuvuden LYCKA TILL Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrCrowley 0 Postad 20 Juni , 2007 Mät resistansen i spolarna. På min Evinrude 55 -79 är det ca 40 ohm mellan vit/svat-svart/vit kabel (pulsspole) och ca 470 ohm mellan brun/gul-brun (högspänningsspole). Hade liknande strul med min och det visade sig vara avbrott i pulsspolen. Lindade en ny med 0,05mm koppartråd, sedan dess har den gått. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser