Jshn 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag har en 90 hk Ford marindiesel från ung. 1982. Den går oftast fint, men ibland rusar den, när man lägger det kombinerade gas- och fram/backreglaget i neutralläge. Då kommer hela motorn i kraftiga resonanssvängningar, vilket upplevs som mycket obehagligt. Det förefaller hända oftast, när motorn är varm efter några timmars gångtid. Har någon erfarenhet av detta? Vad kan man göra åt saken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 17 Juni , 2007 En diesel motor kan varva ihjäl sig själv. När den är så sliten att kolvringar inte tätar ordentligt eller den på annat sätt får in motorolja i cylindrarna så kan den använda motoroljan som bränsle, händer detta blir det svårt att stoppa motorn då du inte kan stänga av bränsle tillförseln. Har du högt tryck på vevhusventilationen så kan det vara ett tecken på att motorn behöver renoveras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Juni , 2007 Den kan även ha problem att få tillräckligt med soppa tex igensatt avluftning vid tanken, just innan man får diselslut och en diesel suger lite luft kan den börja varva upp av sig själv detta händer och märks tydligt när den går obelastat, är den under belastning så tapar den istället orken pga av dieselbrist. Men kolla upp tidigare svar du fått och kolla upp hur den ventilerar och att inte smogen är igensatt så övertryck bildas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 18 Juni , 2007 Det kan även vara sliten insprutningspump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RDauksz 0 Postad 18 Juni , 2007 99% att det är tjyvluft på sugsidan av bränslesystemet, prova med att byta sugslangen och dra den direkt till bränslepumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bambam 0 Postad 3 Juli , 2007 Hej Det låter som du inte har någon smörjolja kvar i insprutningspumpen, fyll på med vanlig motor olja så går den kanske bra igen PS alla gammla ford dieslar har motorolja i pumpen, det finns en påfyllnads plugg och en nivå och en avtappnings plugg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser