Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Beckman

Installera Plottern

Rekommendera Poster

Hej!

kommer fåm min plotter denna veckan 420s, och jag undrar vågar man instllera ekolodet själv? Jag är händig men hur stor risk är det att det blir fel om man följer monteringsnvisningarna från garmin? Det jag tatt reda på är att man ska ha sika-flex att täta med och placeringen tänkte jag mig ungefär här (se bifogad bild). (på högersida av fasen)

Vorde tacksam för tips! det är ju snart midsommar

post-25114-1394235110,9434_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Om jag vore dig skulle jag låta marinan göra jobbet.. De tar runt en femhundring för besväret, gör dragningen snyggt och tätar ordentligt...

Ta en kall Pilsner under tiden...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okey, ska kolla med varvet och se om de har tid. Dock brukar de ha rätt mycket att göra såhär runt midsommar. Men det är nog värt 500 om man får en trygg garanti på att det blir tätt. Jag menar, det känns ju inte bra om man inte har någon att skälla på om något skulle hända, hehe. En fråga till, Hur löste ni det med motorlås? Instllerade ni det själva?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem alls att montera den, kolla först hur tjock/material där du tänkt montera den. Är det tunt material använd genomgående bult, är tillräckligt så skruva med skruvar.

Nu vet inte jag hur fästet ser ut men de flesta är justerbara så skruva ihop den i mittenläget så du kan justera åt alla håll, be sedan någon hålla den på plats och markera hålen. Borra antingen lagom för skruven eller 0,5mm större om det är genomgående. Viktigt att du inte tar samma för då kommer du inte att kunna få in nån sika i hålet.

Har du ingen justeringsmöjlighet tycker jag att du skall fixa en liten rostfri plåt som mellanbit. Skulle det bli fel position behöver du bara göra om plåten eller ovala hål istället för att borra om i båten.

När du fått den rätt så kleta i Sika i hålen och även lite på ytan bakom fästet och skruva sedan dit det. Var noga med Sikan så du inte missar någonstans. Är det genomgående ta lite Sika även på insidan.

Kabelgenomföringen gör du lämpligast över vattenlinjen, det är bäst att ha så få hål under som möjligt. Men om det inte ingår från Garmin så köp en färdig kabelgenomföring, mycket snyggare och bättre än att borra hål och bara kleta Sika. Ofta sitter det en kontakt på som inte går att ta bort, då måste hålet vara rätt så stort och en täckplatta brukar ingå.

Du fixar det på en timma eller två! Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...