Wesslan24 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag har en Force 40 hk som har gått som en klocka, innan den stannade så tyckte jag att den vitrökte. Sen hände det, Jag körde på full gas och plötsligt så kom en smäll och motorn bara tvär stannade. Försökte starta igen men den orkar inte gå runt. Tänkte om den hade värme nypt som min gamla moppe kunde göra , men även efter att ha väntat en kväll så starta ej motorn. Innan jag la i båten i våras så bytte jag växelhus olja. Vad kan det vara för fel och nån som vet ungefära priser för reparation. Tacksam för ALLA svar! Båten är mitt allt ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fivecolors 0 Postad 17 Juni , 2007 Om den värmenypt så ska du nog inte räkna med att den startar igen efteråt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 17 Juni , 2007 Blandar du olja i bensintanken själv eller har motorn Oil injection system? I första fallet kan ju glömmabortsson varit framme, i det senare fallet kanske oljepumpen slutat funka el nåt sånt? Resultatet brukar bli det samma i bägge fallen. Hoppas det är nåt annat. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wesslan24 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag har varit nogrann med att blanda 2procent i bensinen.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
falo 0 Postad 17 Juni , 2007 Vitrök kan ju tyda på vatten i förbränningsrummen (cylindrarna) eller dålig kylning (trasig impeller) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 18 Juni , 2007 Om den värmenyper kan den mycket väl starta igen om man har tur, men den blir ju aldrig vad den har varit igen. Dessutom borde den inte stanna med en smäll om den värmenyper. Eftersom det small så så kan ju nåt gått sönder ordentligt, med lite otur... En motor stannade för mig med en smäll, det var en vevstake som gick av! Det såg man då direkt genom de hål i blocket som staken gjorde samtidigt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 18 Juni , 2007 Exakt detta har hänt mig också på en 2 år gammal motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ralle 21 Postad 18 Juni , 2007 Menar du vevstaken? Min motor var i alla fall runt 25 år... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ZilSwe 1 Postad 18 Juni , 2007 jupp, vevstaken... en två år gammal mercury 75 hp 4-takt. Fick dock en ny motor efter en himla massa bråk, men iaf... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrainingMan 0 Postad 18 Juni , 2007 Vad kan då jag ha råkat ut för?? jag var åxå ute och åkte när jag hörde en smäll i motorn. Stängde genast ev den...trodde jag körde på ett grund. Kikade men såg absolut ingen skada så ngt grund var det inte...så jag testade o starta den i den startade direkt. Det jag märkte nästa gång jag skulle starta den var att den rykte en hel del. Den ryker även en del nu när jag kör. Det tragiska var att det vara första turen för året med båten (nyköpt) Motorn är en tohatsu 25 hk 2001. Vad ska jag kolla upp först?? Den startar ju som den skall även om jag tycker den är lite trög...får nöta en delinnan den startar upp sen är det ju det där att den ryker så himla mycket. Det borde inte vara normalt för en så ny motor , för jag har bara haft betydligt äldre motorer tidigare och dom har knappt rykt alls? kan väl tillägga att det är Vit rök... Skalla jag ta upp motorn och kolla impellern direkt? Kan det vara ngt annat? Topplockspackning? Senast ändrad av TrainingMan | 18 juni 2007 | 15:03 Senast ändrad av TrainingMan | 18 juni 2007 | 15:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wesslan24 0 Postad 18 Juni , 2007 Är det någon ide att lämna in en på reparation? vad kan det kosta? 15-20 tusen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 254 Postad 18 Juni , 2007 För att kunna svara på det måste du ha bestämt dig för vad felet är på din motor... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
TrainingMan 0 Postad 19 Juni , 2007 Hur har det gått för dig Wesslan24 ??? Hoppas det gått bra för dig? Jag var ner till min båt o testade o starta den lite snabbt. Min startar ju efter lite nötande men den ryker massor i början....så jag misstänker ny att det är topplockspackningen som är kass. Tyvärr så är man helkass på motorer så man blir nog tvungen att ta upp den och köra den till en verkstad. Vågar ju inte köra om det är ngt trasigt. Ngn som vet vad det skulle kunna kosta att byta en topplockspackning på en tohatsu 25 hk 2001 mellan tummen o pekfingret?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser