Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Bjornmoss

vilken är bäst? Campion 505 yamarin 53 Br

Rekommendera Poster

Hej ska köpa båt.

Men är i en återvändsgränd.

Kan någon tala om vad det är som skiljer

dom här båtarna i sjöegenskaper.

 

Jag är intreserad av 2 olika storlekar.

Vill få fram vinnaren i båda klaserna så blir det desto lättare att

välja sedan.

 

Kom ihåg att det är utombordare på alla modeller.

Inga inombordare.

 

Den första storleken är

campion 505 allante och yamarin 53 BR glastron gt 170

Vilken av dom har dom bästa sjöegenskaperna.

 

Sedan är jag intreserd av

Yamarin 58 Br och larson senza 186 och campion 565

 

Snälla kan någon tala om vad det är för skillnad på båtarnas sjöegenskaper.

Man kan ju inte fråga en båt handlare för han vill ju sälja sitt märke.

 

Vad är för och nackdelar.

Sedan är ju dom americanska båtarna snyggare.

Men det kanske dom förlorar i sjöegenskaper.

 

Snälla vad ska jag välja.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror det kan bli lite svårt att ge råd på en sån fråga, knappast nån här kan ha personliga erfarenheter av alla de båtar du nämner och kunna jämföra dessa mot varandra.

 

I alla fall är Yamarin 53BR ingen dålig båt, Yamarin är kända för att göra båtar med bra skrov som går lätt och fint. Häng på en Yamaha F100 som är max antal hk den båten är godkänd för så har du ett fint ekipage. Köp till Yamarins offshorestolarna såvida de inte ingår som standard så åker du som en kung sen.

http://www.yamarin.com/Default.aspx?tabid=1746

Video: http://www.yamarin.com/Portals/19/Video/pieni_53br.wmv

http://www.yamaha-motor.se/produkter/marin/baatar/yamarin/53BR.jsp

Kan inte se att det finns nåt direkt negativt med Yamarin 53BR, den har t ex kapellgarage numera och det är en mycket bra sak. Det är en rymlig båt för sin storlek, godkänd för hela 7 personer.

 

Kolla även på AMT 185BR med Honda BF90 (den nya med Blast) eller Suzuki DF90 al DF115, bör vara ett bra ekipage också.

http://www.amt-veneet.fi/models.php?l=se&id=13 

http://www.suzukimarin.se/show.php?id=1076680

Det är i stort sett samma stuk och lika bra egenskaper som Yamarins båtar. De som tillverkar AMT tillverkade förr skroven åt Yamarin.

Samma sak där, köp till de s k komfortstolarna så åker du bekvämare (såvida de inte ingår numera som standard).

 

Har själv den lite större Yamarin 5820 (58BR) med Yamaha F115 och den funkar bra. Suveräna sjöegenskaper. I övrigt ganska normal kvalitet om än att yttre plastfinish är kanske lite utöver det vanliga.

Kan utan tvekan rekommandera den om du nu klarar dig utan kapellgarage för det finns inte på den. Men du kan köpa till ett hamnkapell så har du den saken ur världen i stort sett (jag har hamnkapell).

Har lite info om 5820/58BR om du är intresserad. Hör av dig i så fall.

Video 58BR: http://www.yamarin.com/Portals/4/Videot/yamarin 58BR.wmv

Video 5820: http://www.munkforsbostader.se/video/5820.wmv

 

Amerikanska båtar kan jag för dåligt för att kunna uttala mig.

De är säkert lite billigare än Yamarin 53BR resp 58BR. Men jag tror knappast du kan bli missnöjd med nån av Yamarins båtar du funderar på.

Men som sagt kolla in AMT 185BR också för den är nog minst lika bra som en Yamarin.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 19:40

 

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 19:47

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Du som har en br 58.

Hur tycker du din båt går.

Kan du dra på fullt och sedan bara svänga åt något håll?

Fundera också på att köpa en 58 br som du och hänga på en 175 hk suzuki.

Vad tror du om det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du som har en br 58. Hur tycker du din båt går.

Hej,

5820 har jag men det är en 58BR i stort sett. Yamarin bytte ju modellbeteckning förra året.

58 BR har några förbättringar som är bra t ex tanklocket flyttat upp bredvid knapen på styrbords akterdel. Därmed inga problem att tanka båten som det var förr med tanklocket under ankarboxens lock på babords sida badplattformen i aktern. 90 liters plasttank numera som sitter men spännband är standard (förr 80 liters ståltank som satt i flytskum).

Bättre infästing för kapellbågarna. Lite nyare grå karboninläggningar och mugghållare. Tror även manuell länspump ingår numera. Offshorestolar ingår numera (liksom akterkapell om jag inte misstar mig) - detta ingick inte tidigare. I stort sett det de har ändrat på 58BR jämfört med 5820.

 

Jag tycker min båt går bra med Yamaha F115. Jag är inne på 5:e säsongen med min båt. Klarar även lite högre vågor hyfsat. Jag håller till i Vänern med min båt. Går att åka 7 pers i båten (har prövat) och visst upp i plan går det lite trögt men upp kommer båten utan större problem. Båten går högt och fint och i planing går den som på räls. I låga farter ålar sig båten, sätter sig en pers i fören försvinner dessa tendenser. Suverän dagstursbåt. Bra bad/vattenskid/wakeboardbåt på hobbynivå. Vattenskidstång finns som Yamarin tillbehör.

Jag har trailer till min, en Bålstasläpet REG1350.

Hade 58BR haft kapellgarage skulle den varit ännu bättre.

 

Kan du dra på fullt och sedan bara svänga åt något håll?

Ja.

 

Fundera också på att köpa en 58 br som du och hänga på en 175 hk suzuki.

Vad tror du om det

150 hk är max motor. Skulle nog nöja mig med Suzuki DF150 (eller Yamaha F150). Med Yamaha 150 hk gör båten ca 47 knop. Med Yamaha F115 ca 38-40 knop.

Kom ihåg att Yamarinbåtarna har förinstallerat kablage, instrument, fjärreglage för Yamaha. Det innebär att du får byta ut detta om du vill ha Suzuki.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 20:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...