Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst jimmy

Bygga egen tilt på Volvo penta

Rekommendera Poster

Gäst jimmy

Hej! Har en fundering att bygga en egen tilt för att kunna hissa drevet och sen åka av själv fart in till sjökanten! Alltså ingen trimmning i hög fart! Finns det en möjlighet att göra detta på en penta b20 med vp100 drev eller det är inte att rekomendera? Måste gå tycker ja.. Någon som gjort detta innan? mvh jo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse

Hej, jag har inget att erbjuda, men det här är mycket intressant. Har försökt hitta en lösning och håller själv ögonen öppna på annonser. Enligt Drevia skall det finnas, och det går inte att använda en tilt för AQ200-drev fick jag veta. Hör av dig om du vill vidareförmedla en kontakt i framtiden. /Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Fartygsmaskinisten

Det fanns som tillbehör till 100 drevet en elektrisk upptippning. Det var en motor som var monterad på styrarmen i motorrummet. Försök hitta en begagnad sådan på nätet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst jimmy

Ok tack för svar meddelar sen hur jag gick tillväga för de som är intresserade

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Andypandy

Hittat nåt sätt än?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Micke

Ska precis köpa en Laxen 510 HT med 100 drev o på den sitter det hydraulisk tilt på styrarmen, måste ha funnits som tillbehör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, till 100B drevet fanns att få en hydraul-elektrisk tiltmekanism.

 

Den bestod av en elmotor, som snurrade åt två håll, beroende skall drevet upp eller ner. Sedan var det en oljebehållare, och någonslags pumpmekanism kopplat till elmotorn, och från pumpen gick EN slang till kolven, som satt på styraxeln, och kolven DROG drevet upp och ner, inte tryckte, såsom normala trimlösningar.

 

Systemet var nog inget vidare, om du lyfte upp drevet, så tog det ca. 5min, så låg det nere igen, om du inte satte på låshaken. Man kunde köra på tomgång, och ENDAST på tomgång med drevet upptiltat, om du körde på över 1000rpm, föll drevet ner GENAST.

 

Om du ska ha trim, så råder jag att skaffa ett 200 seriens drev, enldel med eller utan powertrim, på samma får du ett drev som håller MYCKET mer, lättare att få propellrar och reservdelar osv. och dom är nog inte så dyra.

 

Mitt 280 drev med sköld betalade jag sammanlagt 700euro för med HELA rubbet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett 100A drev som det sitter eltilt på. även en kompis till mig har ett 100A som det sitter tilt på. Så troligtvis fanns det som extrautrustning på dem med. Nackdelen men både min och hans tilt är att det tar ganska lång tid för den att bygga upp tryck. så man brukar få köra motorn till tilten ca 30sek om inte mer för att drevet ska lyfta. sen så går det köra på ungefär 1500 varv och det orkar att hålla uppe. Det duger alldeles utmärkt för mig i alla fall :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Bygde en egen lyft till mitt hundra drev, och den fungerade utmärkt. Enkelt och billigt!

Tilverkadee den av rf wire(3mm), wire hylsa(köps som meter vara), hand winch, gjorde en stop för wire hylsan(monteras på insidan båten). winchen monteras vid förarstolen. sen sen kapar man till wajern och höljet i rätt längd. Tillverkar ett vire fäste som monteras uppe på drevet i dom två bakre bultarna på locket. Fästet ska vinklas ca 65grader upp och längden ca15cm, och wajern fästs längst upp.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara intressant att få se lite bilder på det där bygget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som fixat någon bra lösning på denna sak.

Någon måste ju ha byggt en egen !!

Skicka gärna över en skiss eller foton.

 

//Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...