Gå till innehåll
onsdag 19 februari 2025
575fredrik

Dubbla batterier med utombordare

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag har en flipper 575 HT med en Mariner 90hk -99.

Nu har jag funderat på att köpa en kylbox (Isotherm TB32)

och vill därför ha ett extra batteri.

 

Jag hade tänkt att separera batterierna med ett skiljerelä.

Men vart tar jag D ifrån på en utombordare? Kan man grena kabeln till varvräknaren?

 

Mvh. Fredrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma tanke som du Fredrik, köpa ett extra batteri och kylbox. Äger en Flipper 630DC med en 115 Johnson 00a. Funderar också på var D ligger på en utombordare eller om man kan använda varvräknaren. Sen är det en sak till jag funderar över som kanske gäller för dig också. Orkar verkligen generatorn ladda två batterier tillräckligt fort? På min Johnson sitter det en 20A. Det är ju i första hand startbatteriet som jag vill att generatorn skall ladda. Räcker generatorn till för att ladda tillbaka den kraft till startbatteriet som går åt till start, samtidigt som den laddar förbrukningsbatteriet? Det brukar bli turer på runt 30 min, räcker det? Vill man dessutom installera ytterligare ett förbrukningsbatteri kommer generatorns laddning till startbatteriet bli ännu mindre. Har tänkt att använda en CTEK M200, fast monterad i båten, kopplad till landström som laddar förbrukningsbatterierna. Med detta i åtanke funderar jag mer på en manuell omkopplare med 0/1/2/1och2 lägen.

Då kan jag själv välja vilka batterier jag vill ladda med CTEKen och om jag även vill ladda förbrukningarna tillsammans med startbatteriet vid körning. Risken finns förstås att man råkar glömma omkopplaren i fel läge när man laggt till och då drar slut på startbatteriet. Vill man inte riskera det går det väl att förhindra med skiljereläet du funderar på.

 

Förlåt Fredrik om du tycker att jag blandar mig i. Vi har ju samma funderingar så jag tänkte det vore enklast att skriva dem här.

 

Mvh Douglas

 

Senast ändrad av Tornet | 18 juni 2007 | 14:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har igentligen samma fråga.

jag börjar undra om det är något fel på laddningen eller är det så att

jag måste varva för att få up laddnings späningen på 13.8V. 

jag har ett 180Ah batteri.

 

(Motor: Suzuki dt225)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste varva för att få upp laddströmmen, inga utombordare är speciellt bra på att ladda. 20A låter som väldigt hög laddström, mer normalt brukar vara mellan 8 och 12, men det beror naturligtvis på motorn.

 

På tomgång ger den iallafall i princip ingenting.

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju exakt som jag erfar att min utombordare ska ladda 350W på pappret men om det är mätt på max varv så har jag super dålig laddning på tomgång. , och kör man sällan på max varv så blir det kneppigt, hänger den här dåliga laddnigen ihop med att det är permanet magneter i svänghjulet i stället för en lidning som i en riktig generator.

(och permanet magneterna är tillför att man ska kunna starta med snöre).

 

jag har en väldig massa 12volts förburkare om bord ,

så jag måste börja ladda med landström ibland.

/MVH Magnus

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en båtgranne som satte i ett extra batteri.

Blev dyrt sa han.

Brände eller förstörde nåt i motorn - en 175 hästare.

Vet inte vad som förstördes.

Funderar själv på att senare sätta i ett extra batt - vad behöver man tänka på?

Kan båda laddas samtidigt eller ett i taget?

Skiljerelä?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket hänger nog på hur stor generator du har.

Den jag har verkar kunna ladda max 20A, utgår från att det är vid full gas. Jag tänker såhär: Startmotorn går 10-15 sek vid start, i värsta fall. Uppskattar att den drar runt 300-500A, det blir 300*10/3600 = 0.83Ah, 1.24Ah för 500A. Hur mycket kan generatorn ladda under den halvtimmen jag i genomsnitt kör per gång? Jag ligger på ca 1200-1500rpm under max-varv, låg räknat kanske generatorn ger 10A, vilket ger 5Ah. Även om jag skulle ha ett extra batteri inkopplat och det är i bra skick, borde det räcka. Generatorns laddar hälften var, om spänningen inte skiljer allt för mycket mellan batterierna. Tänkte installera en voltmeter vid omkopplaren för att ha koll på batterierna. Mycket uppskattade siffror och teorier. Till er som har riktigt bra koll på detta: Går det att resonera på detta sätt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen som har funderat på solpanel(er)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Visst går det att resonera så.

 

Dock, din startmotor drar näppeligen 300A.

 

En hästkraft vid 12 volt = strax över 61 A och det finns väl ingen utombordare i vettig storlek som har så stora kraftbehov ?

 

Som jämförelse drar startmotorn till min 3 liters diesel 6-a bara c.a 150 A (2,5 HK) och dieslar är betydligt tyngre att dra runt än bensinare !

 

Skaffa en tångamperemeter typ http://www.biltema.se/Archive/Documents/Technical_docs/all/15/15-281.PDF (419 kronor, måste vara nytt rekord i lågpris, den jag har från Clas-i-sjön kostar det dubbla och lite till 4.gif\) och mät strömmen in/ut ur batterierna så vet du exakt vad som flödar in/ur batterierna och hur mycket generatorn faktiskt laddar.

 

 

Sen till ursprungsfrågan:

 

Jag vet egentligen inget om såna motorer, men om jag fattat saken rätt så har utombordare väl ofta ingen D att ansluta till, så då får man tänka till lite.

 

 

Om det inte finns ett radioläge på tändningslåset så är det väl enklast att ansluta skiljereläet till kör-läget på startlåset (alltså, det läge/den pol på startlåset som har 12 volt så länge som motorn är igång och förhoppningsvis laddar, d.v.s det uttag som ger spänning till tändsystemet/motorinstrument).

 

 

 

Då är reläet draget medans motorn går (laddar alla batterier) men släpper så fort motorn stoppas  = isolerar startbatteriet från förbrukningsbatteri(er/na).

 

Varvräknarutgången kan kanske användas, beroende på...om den är som på vanliga generatorer så är det en växelspänning från (en av) generatorns statorspol(e)/ar före likriktardioden för den spolen vars frekvens är det som mäts och visar varvtalet.

 

Om man då likriktar den signalen externt så borde man kunna få en likspänning som kan styra ett laddningsrelä, (det är just det som sker internt i en generator med D -anslutning) men om det orkar dra reläet eller får varvräknaren att sluta fungera kan jag inte bedömma då jag inte vet något om hur just din motors generator/laddkrets fungerar7.gif\

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 19 juni 2007 | 19:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...