kyrcman 0 Postad 17 Juni , 2007 Hej! Min Yamaha utombordare vill inte riktigt vara med mig och min Havsfidra så det har blivit lite för många segeltilläggningar på senare tid. Senast testade jag att paddla med en liten hopfällbar plastpaddel, och det gick förvånandsvärt bra, så jag skall nog investera i en vrickåra, eller ett par åror för att ro. Vad kan man tänkas behöva för storlek? I diverse butiker har de som längst 215cm långa åror, räcker en sådan som vrickåra, eller behöver man något längre? Förslag på infästning? Jag har ett vindroder centrerat där bak så jag kommer inte kunna ha den centrerad, utan den hamnar på styrbords sida. Någon som har några erfarenheter eller ideer? /Per Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 17 Juni , 2007 Jag har mitt vrickårefäste till min Stortriss på SB-sida monterat PÅ knapen, jag måste alltså skruva fast fästet för årklykan innan jag kan börja vricka, men det funkar fint. Längden är svårt att uttala sig om, men låna en åra och kolla, du märker snart om den blir för kort.gör ett provisoriskt fäste så du kan prova funktionen först innan du gör för många hål i båten. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kyrcman 0 Postad 25 Juni , 2007 I funderingarna på hur lång åror man behöver så fann jag följande rekommendation: Båtbredd, Årlängd 0,7-1,0, 1500 1,0-1,2, 1800 1,1-1,3, 2100 1,2-1,4, 2400 1,4-1,5, 2700 1,5-1,6, 3000 Höga fribord kräver längre åror! (Ref http://www.bryggan.nu/ovrigt/regist07/allapdf/Sida 58.pdf) Havsfidran är 2,2 bred och har höga fribord... Följer man rekommendationen så blir det långa åror... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krevlorneswath 0 Postad 11 Juli , 2007 Är det någon speciell teknik som ska användas, eller hur fungerar själva vrickandet? Det följde med en vrickåra med min båt, och det verkar som jag behöver lära mig hur den ska användas om jag överhuvudtaget ska komma mig ut och segla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
naffatS 3 Postad 11 Juli , 2007 I Olle Landsells bok I huvudet på en ensamseglare (Rabén & Sjögren) skriver han om en Atlantsegling i en Havsfidra som var försedd med vrickåra i st.för motor. Sedan kan du kanske ta kontakt med Sven Yrvind i Västervik och fråga om hans nykonstruerade vrickåra i kolfiber. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser