Musik 0 Postad 17 Juni , 2007 En dum fråga kanske: rinner allt kylarvatten ut när man kollar eller byter impeller? Min impellerpump till sötvattensystemet sitter som lägsta punkt i systemet. /Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 17 Juni , 2007 Vad har du för motor? Olika motorer har olika lösningar men har du verkligen en impeller till sötvattensystemet? Impellern används i det yttre systemt att suga in vatten från havet och kyla sötvattensystemet via en värmeväxlare. Sannolikt sitter vattenpumpen innanför impellerhuset på samma axel. Så är det på min AQ170 i alla fall. Nästan alla motorer har dreneringar som används för att tömma kylsystemet så det räcker inte med att öppna vattenpumpen. När jag tog ut impellern på min sötvattenkylda Volvo Penta AQ170 så rann det en liter kanske från det yttre systemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carl_Axel 4 Postad 17 Juni , 2007 Nej, inte sitter impellern på sötvattensidan. Den sitter på sjövattensidan och det kommer inte ut merän lite, lite vatten när Du byter den. Carl-Axel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 18 Juni , 2007 Jag har en B20 med sötvattenkylning och två separata pumpar. En hel del (det mesta) av kylarvattnet rinner ur när jag byter impeller. /Bous Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser