Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
AudiTQ

Plottermontering

Rekommendera Poster

Hje,

skulle montera min nyinköpta Lowrance plotter igår men det var ju lättare sagt än gjort- det är ju hur bökigt som helst att dra elen från plottern till batteriet i en Buster XL - dels för att man inte kommer åt att dra elkablarna på ett bra sätt.

Någon som har monterat en plotter i en Buster som kan ge några råd ? men alla tips o råd mottagens med glädje :-D 

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har du elcentralen vid batteriet?

Borde ju gå kablage från batteriet fram till styrbords pulpet. I handboken till Buster XL finns ett el-schema, står det inte där nåt vettigt?

Finns det nåt rör i styrbords skrovsida kanske där kablage för motorn och övrigt elkabblage går? Det är ganska vanligt. Sitter då snöre i röret som man kan dra igenom nytt kablage med och så drar man med sig ett nytt snöre igenom så det finns nästa gång man behöver dra igenom något.

Du skulle ju kunna sätta in en Blue Sea Systems polplint med plus och minus bus, den har flatstiftssäkringar. Köpte min på Hjertmans. Jag har sådan i min båt (faktiskt två, en i vardera pulpeten, dock inte Buster XL), funkar utmärkt att koppla in tillbehör på. Plus och minuskabel går från batteriet fram till polplinten och på den sitter alla tillbehör inkopplade (ekolod, plotter, vindrutetorkare, lanternor, osv).

Bild på polplinten i min båts styrbords och babords pulpeter se nedan.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 15:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Bosse! 

Ska undersöka saken imorgon, skyfall här idag- inte kul att sitta i båten då :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är löst, elen var redan framdragen så det var enkelt..

Mvh //-// N

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...