Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
SnipaRico

Vad skall jag särskilt kolla på?

Rekommendera Poster

Jag är i båtköpartagen och jag letar främst efter Saga 20 så det är oftast fråga om Albin 21-motorer. Nu är jag emellertid inte särskilt mekaniskt bevandrad och jag undrar därför vad jag bör tänka på. Vilka symtom skall jag vara uppmärksam på, hur vet jag om motorn är dålig? Omvänt hur vet jag (med någorlunda säkerhet) om motorn är frisk? 

MVH

Fredrik

Senast ändrad av SnipaRico | 17 juni 2007 | 10:42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

En bra start är att snoka igenom Fors Marins hemsida. Finns en hel del info där om Albin motorerna. Kolla även forumet.

http://www.forsmarin.se/

Att motorn servats regelbundet är A och O för vilken motor som helst. Fråga efter delar som bytts ut, kvitton på desamma, kvitton på utförd service om det finns osv.

Rostig motor på utsidan kan betyda rost på insidan.

Har motorn gått i saltvatten är det större risk för att kylkanalerna är igensatta el på väg p g av saltavlagringar.

Nyrenoverad motor kan ju kanske vara att föredra om renoveringen gjorts av fackman.

Saga 20 började tillverkas 1966 och byggdes i ca 6000 ex totalt.

Välj så ny du kan hitta och ha råd med då är chansen kanske större att motorn är OK. Kanske du bör leta efter en Saga 20 med diesel?

När det gäller gamla motorer är det inte lätt att ge råd annat än att provköra och helst köpa en som det finns dokumentation på regelbunden service.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 17 juni 2007 | 18:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyssna går den jämnt och fint.

Kolla oljan, är den ren. Ingen gegga/skum under oljepåfyllningslocket.

Kontrollera temperaturen under provkörningen.

Lycka till!

/Bous

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en Saga 20 som skötts med mycket kärlek och, som det verkar, stor sakkunskap av en äldre norrlänning. Jag hämtade den nyligen i Sundsvall (vilket var ett äventyr i sig själv).

Tack för benäget bistånd!

Senast ändrad av SnipaRico | 10 juli 2007 | 12:03

Senast ändrad av SnipaRico | 10 juli 2007 | 12:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore kul om du skriver några rader sen när du använt båten ett tag. Kan vara kul för vem som helst att läsa och för de som är intresserade av en Saga 20 i synnerhet.

Hoppas du får många sköna båtturer i sommar!

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Absolut, jag kommer säkert att skriva om den och även rådfråga den sammlade erfarenheten här på forumet om/när jag blir osäker på ett eller annat.
/SR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...