Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
janandersson

Merc 3.0: Larmet går -- vad betyder det?

Rekommendera Poster

Var ute en sväng idag med min Mercruiser 3.0 (och båten den sitter i). När jag skall starta motorn för att åka hem efter en halvtimmes stillaliggande sätter larmet igång när jag vrider tändningsnyckeln till första läget. Vad nu? Det har aldrig hänt förut, visste inte ens att det fanns ett larm. Hade en utombordare förut och den larmade om dålig kylning eller ingen olja. Kollar motoroljan -- OK. Kollar hur varm motorn är -- lite ljummen bara.

 

Bestämmer mig för att chansa. Motorn startar efter en del försök (kan bero på min nervositet). Efter några sekunders gång slutar larmet. Alla instrument visar normalt.

 

Hittar ingenting i manualen om ett larm. Vad 17 är detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

 

De flesta motorer som har direktinsprutning har ett ljudande larm då man skuvar på tändningen i det läget som nyckeln hamnar i precis innan man startar motorn. Detta ljud (oftast i kombination med en röd lampa på instrumentet) talar bara om att motorn nu är startklar. Bränslet har alltså nått fram till motorn och det är det som den säger.

 

Antingen så är det just detta ljud som du har hört eller så är det någonting annat som du i så fall bör kolla med din verkstad/butik om.

Men testa att vrid om nyckeln i läget precis innan motorn startar och kolla på det viset om det uppstår igen. Om det är detta ljud som du har hört så är det alltå bara så som det ska vara. Ljudet brukar ljuda någon sekund eller två och sedan ska den upphöra. I vissa fall så är det samma typ av ljudsignal för startspärrar. Om du varken har direktinsprutning eller startspärr så vet jag faktiskt inte vad det kan vara.

För säkerhetsnålens skull så kan du ju alltid dubbelkolla med din handlare vad det är för ljud.

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På många inombordare så tjuter larmet när man slår på tändningen p g a lågt oljetryck. När motorn startar och får upp oljetrycket så slutar det (=någon sekund efter start). Dock är det ju lite märkligt att du i så fall inte har hört det tídigare...? Kan det ha varit glapp i summern som har självläkt och att det nu faktiskt fungerar som det ska?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för tipsen.
 
Det är en förgasarmotor. Vanligtvis när jag vrider nyckeln till första läget hörs en kort ton med lagom volym, vilken jag tolkat som allt är normalt. Men det larm som drog i gång nu senast var alltså ihållande och lät så man fick ont i öronen.
 
Larmet är väl rimligtvis för antingen kylning eller olja eller bådeoch, men varför skulle det dra igång innan motorn ens startat? Det kan väl inte vara den normala funktionen? Eftersom motorn inte startat har man ju varken kylning eller oljetryck, och inte heller något behov av det?
 
Åsså detta att det inte står någonting om larm i manualen. Så kan det väl inte få vara. Har jag missat det? Någon därute som kan läsa ordentligt? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Att den larmar för lågt oljetryck är helt normalt i och med att motorn inte är igång. Motorstyrningen vet ju inte att motorn inte är igång när tändningen är påslagen, därav larm för lågt oljetryck när tändningen är påslagen. Temperaturlarm ska det inte vara i och med att motorn knappast är varm från start. Om t ex anslutningen till tempgivaren på termostathuset är glapp eller loss så slutar inte summern att tjuta efter att motorn har startat (jag var med om det förra året - anslutningen hade vibrerat loss från tempgivaren). Jag har hört att vissa motorer har summerlarm på låg drevoljenivå, men då borde inte summern tystna efter start. Min gissning är att din motor och summer beter sig precis som den ska...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Tack för alla svar.
 
Drevoljenivån är förvisso för låg. Får fixa det. Och kolla motoroljan ordentligt. Och anslutningarna till givarna. Och sedan hålla noga koll på instrumenten under gång (och hoppas att de visar rätt).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma tjut med min Mercruiser 350 magnum. Det var för lite olja i drevoljebehållaren. Kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jepp, det stämmer. Alldeles för lite olja i behållaren. Hoppas det nu inte tagit slut i drevet oxo :-/

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag tror inte att du behöver vara orolig för att ha kört drevet tomt på olja, däremot behöver du hålla koll på om det läcker drevolja... Där oljan kommer ut kan vatten komma in, vilket snabbt leder till skador i drevet. Det kan vara läge att tappa ur lite drevolja ur avtappningspluggen i botten på drevet och kolla så att det inte är vatten i oljan. Enklast är att ta upp båten, men det är nog möjligt att köra upp drevet i trailerläge och backa in till en upptagningsramp och tappa av några droppar drevolja.

Vi har precis tätat om vårt drev till en facil peng av ca 15.000 kr. Som många säger; Amerikanska DC ska vårdas med mycket kärlek och pengar!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt med att drevoljan inte ser mjölkig och tjock ut, jag hade det problemet men bytte i lilla tanken och fyllde på då den var på miniminivå, nu svajjar den inte längre på tomgång, yipiiiiii..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...