dara 0 Postad 16 Juni , 2007 Vill byta till en roligare båt och funderar på en X-99. Har alltid gillat x-båtarnas linjer och att de seglar bra. Men hur är den att semestersegla, måste man använda backstagen hela tiden eller kan man koppla loss dem och sätta dem vid sidovanten när man semesterseglar. Blir masten för vek utan dessa när det blåser lite? Hur är den att bo i,den saknar ju tex kylbox, har skotskenan mitt i brunnen. Finns det sittbrunnskapell? Finns det någon som satt dit en självslående fock? Kanske är frågorna som att svära i kyrkan, men vill ha en rolig båt som går att semestersegla och som inte kostar skjortan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 16 Juni , 2007 Vi har familjeseglat ett antal år med en x99. Den är förstås inte den optimala familjebåten men i och med att det trots allt rör sig om en 3 meter bred 33 fotare så finns det ju ändå en del utrymmen. Vi extrautrustade vår båt med en del bekvämligheter såsom kylbox (placerad mellan de båda kojerna akreöver, alltså rakt bakom motorn) Denna fästes med en enkel träram/anordning för att lätt kunna lyftas ur för minskad vikt på kappsegling(hur exakt kommer jag tyvärr inte ihåg då jag sålde båten för 4 år sedan). Skotskenan i sittbrunnen är en smaksak anser jag då jag för familjesegling ser en stor fördel i detta om man står ensam vid rodret med frugan nere i ruffen och snabbt måste väja/släppa på travarn i en by. Trots att skenan tar en del plats har ändå 99an en relativt stor sittbrun( eftersom detta är en sann seglinsentusiasts viktigaste utrymme på båten). Eftersom 99an har en lång och hygggligt högt placerad bom kan man utnyttja detta och helt enkelt spänna en presenning över (från sarg till sarg och över bommen) och på så sätt få en ganska rymlig regn och vindskyddad uteplats. Det som framförallt var bökigt på lite längre seglatser var att det finns ganska ont om stuvfack vilket resulterar i att många saker ligger framme och stjäl plats, särskillt som vi var fem personer i båten och ofta var ute 2-3 veckor i sträck. Självslående fock hade vi inte men att segla med den vanliga focken är inget större besvär med lite vana(genuan är lite bökigare då den når bakom vanten men ändå inget större problem, och för familjesegling bahöver man inte genuan då båten ändå är så lättdriven) Skulle inte rekommendera att lossa backstagen eftersom 99ans mast är ovanligt tunn för en 33fotare. Lycka till med ditt båtköp, en 99a är nog ett bra val så länge familjen kan värdera seglingen framför sora utrymmen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 17 Juni , 2007 tack för infon Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 18 Juni , 2007 Tänka bara på att X-99 betingar ett högt värde därför att folk vill kappsegla dem. Om du gör för mycket modifieringar kan den bli svårsåld tror jag. Annars håller jag med, X-99 är en underbar båt om man kan stå ut med att leva spartanskt... Ang backstag så skall man inte vara rädd för dem men man skall behandla dem med respekt och då vid gippar över 6 m/s. På kryssen har de ingen säkerhetsfunktion utan är endast ett segeltrim så man kan släppa dem, slå och ta hem i god tid utan att riskera nåt. Men som sagt, gipp i hårdvind är en helt annan sak... Lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jammen 0 Postad 18 Juni , 2007 Om du tar in dubbla rev i storen kan backstagen vara satta permanent. Då seglar båten fortfarande om det mesta i sin storlek. Det där med begränsade styvutrymmen är tyvärr sant men det finns hyllor som tillbehör (eller så snickrar man själv). Själv har jag snickrat ett skåp framför bordet där en 49 liters kyl och ett rejält skåp finns. Och det är såklart lätt att demontera för kappsegling. Idag kan du få X99 från lite drygt 300 och uppåt men jag skulle nog försöka välja en med en VP MD2010. Också att tänka på är att om man utrustar sin båt med grejor som inte går att demontera för kappsegling så kan den vara lite mera svårsåld. //Calle. www.exilia.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 18 Juni , 2007 bugar och bockar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MagplasKE 0 Postad 19 Juni , 2007 Även den äldre motorn, bukhen som fanns i de tidigare båtarna är ok, men vi hade lite småstrul med den såsom att generatorn la av ibland. Denna motor är dock lättare (40 kilo tror jag) än volvo pentan. Vp sitter i alla nyare båtar (gränsen år vid segelnr 200 nånting tror jag). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
plarsa 0 Postad 26 Juni , 2007 I PraktiskBåtägande har man en lång artikel om just x99:an riktigt intressant läsning om man går i köp tankar. Nr 6 juni 2007 / Plarsa Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Carlf 1 Postad 28 Juni , 2007 Hej Jag hade fullt med hyllor i min båt, som var lätta att ta ut när man skulle kappsegla, dock kostade dessa 50kkr extra så det var inte många båtar som hade det. Segla utan backståg går bra förutom i hård sjö. Dock så ökar båten upp till 1.5 knop med korrekt satta. Så man vill gärna trimma. Köp en MKII dvs från slutet av 1996 eller serienummer över 460. Då får du stål ram istället för trä, bättre motor och layout. mvh Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser