Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Motor: Evinrude 79 hk 1976 Byt nyligen: Nytt batteri och helt ny startmotor Idag när jag skulle starta den i en vik så var den helt död. Den enda som hörs från motorn vid startförsök är ett klickande ljud. Drog igång den med snöre. Provade sen att starta den igen när vi var i hamn men fortfarande bara klick-ljud. Vad kan vara fel? Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2007 | 19:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Juni , 2007 Ny startmotor ? Nytt batteri ? Antagligen kass batteri som inte orkar dra selonoiden ordentligt. Eller dålig kontakt Jord eller plus. Eller kass selonoid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 16 Juni , 2007 eller så laddar den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Jag köpte sprillans nytt batteri och sprillans ny startmotor för 3 veckor sen. Solenoid? Är det startreläet? Dvs den manick som det går en kraftig elsladd till startmotorn från? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Menar du att motorn inte laddar upp batteriet som den ska? Har spänningsmätare som visar 12.6 på batteri, vilke ska motsvara ungefär minst 75% laddat. Hur kollar man att motorn verkligen laddar upp batteriet? Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2007 | 20:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2007 vad visar dit garmin 140 i volt under gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Garmin 140 visar cirka 12.6 oavsett om det är under gång eller med avslagen motor. Borde den visa betydligt högre under gång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 16 Juni , 2007 När batteriet laddas borde spänningen vara högre, vad jag kan läsa mig fram till av andra som skrivit här... men du borde väl lätt kunna testa om batteriet är slut igen. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=168120&highlight=13V Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Skulle inte förvåna mig om grunden till alla mina problem hela tiden varit en generator som inte laddar mitt batteri. Hur felsöker jag för att kolla om generatorn på min utombordare verkligen laddar batteriet? O vart sitter generatorn...? Det går el-sladd till batteriets plus o minus från generatorn? Senast ändrad av Yadis | 16 juni 2007 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipper_535 0 Postad 16 Juni , 2007 På min Evinrude V4 var det solenoiden (relä) som behövde bytas när det klickade. Det började lite smått då och då och blev bara värre . . . Tills jag bytte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser