Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
Fonna

YAMAHA 40 -86 Tändningsproblem

Rekommendera Poster

Har renoverat en Yamaha 40 hk 86a för att kolven och en lager ring var sönder.

 

Starta snurran idag och fick igång den men tomgången var väldigt hög fast det kanske jag kan ställa in själv, för de verkar vara nåt fel me gasreglagekopplingarna. Jag har rorkult alltså.

 

Men när jag plockade isär allt tänkte jag på att tändplattan skulle stå på ett speciellt sätt men det gick inte att göra fel verkar det som. Det var ju bara 3 skruvar som den kunde passa i så jag satt tillbaka det så.

 

Nu undrar jag om man ens kan ställa in tändningen på denna modellen av snurra ?

 

Var vänligen skriv ett svar på detta om du kan nåt om det. Skulle bli mkt tacksam.

 

Mvh Mikael

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Plattan brukar bara gå att montera på ett sätt. Tändningen varieras genom att hela plattan vrids via ett länkage till gaspådraget. Tändläget justeras vanligen genom att ställan in två stoppskruvar, en för max förtändning och en för min. Den sk. pickuppunkten (då gaspådrag övergår från att bara påverka tändläget till att även påverka spjäll/en) kan justeras genom att längden på den länkarm som vrider plattan justeras.

 

Det brukar gå bra att justera tändningen statiskt. Vrid svänghjulet och kolla efter en visare ofta en plåt kant som sticker upp i ett ett av hålen. Resten kan du nog själv räkna ut med beskrivningen ovan. 

 

Jag rekommenderar att kolla att visaren med gradtalet står rätt geom att kolla mot övre dödpunkt. En grov kontroll kan göras med ett skjutmått men skall det bli rätt fordras en mätklocka eller en passande mikrometer. Du bör också kolla max förställning med en stroblampa, med båten i sjön och full gas.

 

Detta är en generell beskrivning, som gäller nog de flesta äldre motorer, men utförandet på tändningslänkaget kan nog variera.

 

 

 

Senast ändrad av guestsson | 17 juni 2007 | 08:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja får tacka för inlägget men de e lite svårt att fatta hur ja ska vri å ställa tändingen.

 

Får försöka på nåt vis. Men ja har inte vritt på nåt så den borde ju stå som den gjorde när ja plocka av den.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle inte chansa på att max förställning inte är för hög. Är den det finns risken för detonationer med motorras som följd. Räkna inte med att det märks/hörs.

 

Du skall egentligen inte vrida alls under det att du justerar de tre tändlägena.

 

Du skall hitta två visare. En utanför svänghjulets periferi som visar mot en gradskala på periferin. Denna borde vara lätt att hitta. Den andra visaren hittar du antagligen i ett hål i svänghjulet sett ovanifrån. Du måste kanske vrida svänghjulet för att hitta den.

 

1.Ställ in det gaspådrag vid vilket du skall ställa tändpunkten.

a. WOT = full gas, (tändläget justeras med stoppskruv), ca 25 grader FÖD

b. Tomgång, tändläget justeras med stoppskruv ca 8 grader FÖD

c. Pickup, tändläget justeras med länkarm ca 2 grader FÖD - 2 grader EÖD.

 

2. Ställ svänghjulet så att visaren vid periferin visar mot det specificerade gradtalet vid a, b resp. c.

 

3. Justera aktuell stoppskruv/länkarm tills visaren i hålet är mitt för någon sorts marketing. På 55 hk Yam syns en plåtkant i ett hål på svänhjulets ovansida. Plåtkanten som justeras mot två streck m.e.m. varandra radiellt ut från hålets centrum, på svänghjulets ovansida.

Svänghjulet skall hållas fast under denna manöver så att visaren på periferin visar mot rätt tändläge då visaren i hålet är upplinjerad.

 

Proceduren skall upprepas för a, b och c. a är viktigast att den blir rätt därefter b. c spelar inte så stor roll.

 

Det är bättre (mindre risk för motorskador) att ställa (a) vid något för lågt gradtal. Specas 25 grader FÖD kan du ställa vid 23 FÖD utan att det har någon praktisk betydelse. Men ställ INTE in vid 27 grader. b och c medför ingen större risk om de skulle bli någon grad fel.

 

Hoppas att det blev tydligare denna gång. Är du fortfarande osäker så skaffa en verkstadshandbok. Kostar ca 300 kr, finns bara på engelska, beställs där du kan köpa reservdelar. Av denna framgår specen för de tre tändlägena och även proceduren. De gradtal jag angivit ovan är bara ungefärliga och skall inte användas för att ställa efter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka med detta. Nu verkar de kanske lite lättare. Hör av mej snart :)

 

Tack för att du ställde upp å skriva allt detta... MVH Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu har jag fått ordning på snurran. Verka som de var ett gas-stag som skulle justeras. Ja skruva å nu gick tomgången på den fintr som fan. Alltså gas-staget till tändplattan. SÅ de hade ju me tändningen att göra.

 

Får tacka så mkt för din inlägg :)

 

Mvh Mikael

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...