waccas 0 Postad 16 Juni , 2007 Hej. Har en fråga agående termostat,har hört att det verkligen måste vara ett 55 gradigt termostat till b-30 170.Stämmmer det var är det som gör att det är så viktigt just på den här motorn,det gammla som satt i va på 82 grader någon som har lust att förklara tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 16 Juni , 2007 beror på om det är sötvattenkylt eller havsvatten...är det havsvatten så bör man ha en 55 graders termostat annars får du utfällning av saltkristaller från vattnet i kylsystemet med OTROLIG rost som följd, sönerrostade kylmantlar på en sesong är inte ovanligt om man kör med hög tempratur och saltvattenkylning. Har man däremot värmeväxlare (sötvattenkylning) så ska man ha en termostat på 80 - 90 grader då du inte har något saltvatten i kylmantlarna som kan fälla salt, lika såom du kör i insjöar med sötvatten så kan du nog köra med 80 - 90 graders termostat, men aldrig i saltvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koyote 0 Postad 17 Juni , 2007 Jag har en sötvattenskyld B30 som går upp till 80-90 grader innan den öppnar termostaten och nålen faller då tillbaks till 55-60 grader. Lika nervöst varje gång eftersom jag hade kylproblem med den i början på förra säsongen. Det berodde dock på att den drog tjuv-luft från vattenfiltret. Senast ändrad av Koyote | 17 juni 2007 | 15:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser