Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
campion

vilka skrov är bäst amerikanska eller finska.

Rekommendera Poster

Hej.

Vilka skrov är bäst.

Amerikanska eller finska.

Amerikanska menar jag larson, glastron, sea ray, regal, bayliner,

Finska menar jag yamarin, bella, flipper, finnmaster.

 

Glastron, larson har ju livstids garati på sina båtar.

 

Hoppas på svar.

Mvh

post-25578-1394235103,2711_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är nog väldigt svårt att svara rakt av, men generellt tror i alla fall jag att de finska är bättre.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tror det är svårt att säga generellt men Yamarin är kända för sina fina skrov med hög och lätt gång. De gör lättkörda båtar som är förlåtande.

Så fort en Yamarin är med i tester utmärker de sig lite extra för sina fina sjöegenskaper. Yamarin 6420/64DC har t ex ett suveränt skrov.

Har själv den lite mindre Yamarin 5820 (58BR), även 5920(59DC) har samma skrov. Kan intyga att det skrovet går mycket bra i sjön.

 

/Bo

 

Senast ändrad av bossee | 15 juni 2007 | 23:58

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog en mycket svår fråga, finns ju så många bra och dåliga båtar av både finskt och amerikanskt ursprung. På 70-80talet så kopierade ju finska båttillverkare många amerikanska båtbottnar och har fortsatt att utveckla dem sen dess...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag säger ungefär som bossee.

För att utveckla mitt eget svar så menar jag att finska tillverkare har en historia som sedan länge har gjort de kända att göra bra skrov. Inte minst just Yamarin. Den historien har vissa amerikanska tillverkare också. 

 

Men....en annan mycket faktor är också hur själva byggkvaliteten är.

Alltså i hållbarhet, gelcoatens tjocklek, vridstyvhet osv. och inte enbart skrovets kvalitet i den rena utformningen alltså. När det gäller byggkvaliteten så är jag väldigt övertygad om att många amerikanska tillverkare har slarvat med detta! Och inte så lite heller! Varför då kan man då fråga sig. Jo, en del tillverkare är helt enkelt så stora och/eller har vuxit så snabbt i storlek att de helt enkelt inte hinner med att kvalitetskontrollera. Ën del av de allra största företagen masstillverkar båtar på löpande band. Detta var ett av t.ex. Bayliners allra största bekymmer framför allt på 80-talet. Det de gjorde då var rena skräpet för att I-världen då befann sig i ett ekomomiskt lyckorus. Folk hade pengar och köpte båtar som smält smör i solsken! 20-25 år senare så får Bayliner fortfarande dras med detta urusla rykte trots att de har ryckt upp sig.

Om de inte hade gjort det så hade det blivit deras undergång.

Men de är fortfarande väldens största båttillverkare och har fortfarande lite svårt att hinna med kvalitetskontrollen. Den stora skillnaden nu mot förr var att de nu tar kunderna på allvar och har börjat gjort bättre båtar redan från grunden. Men kvalitetskontrollen är inte lika bra som hos skandinaviska båttillverkare.

 

Finska båttillverkare och även de norska och svenska, kan inte konkurrera med amerikanarna i antal byggda båtar, men istället så är det mer kvalitet som är skandinaviens konkurrensmedel. Kan man inte konkurrera i kvantitet så måste man konkurrera med kvalitet. Där ligger en mycket viktig faktor till varför jag tror att finska skrov är bättre än de amerikanska. Även om man inte kan dra alla tillverkare (oavsett land)över en kam. Undantag både åt det bättre och åt det sämre hållet hittar man i båda länderna.

Men rent sammanfattningsvis så tror jag att det är ungefär så här det ligger till och det här är därför min förklaring till varför jag tror som jag gör.

 

 

 

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min röst blir på dom Amerikankska. Har inte så stor erfarenhet av dom finska, men har haft en Bella 650 och den imponerade inte.. Varken vad det gäller sjöegenskaper el, kvallite. Som vanligt bara överpris på Nordiska båtar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hallå Roddarn!

Hur vet du att kvalitetskontrollen i USA inte är lika bra som i skandinavien?

USA är inget u-land. De har världens absolut tuffaste skadestånd mot fabrikationsfel och personskador som uppkommer av produkters dåliga kvalitet.

Jag håller med om att 80-tals Bayliner var rätt dåliga, men de kostade heller inte så mycket. Den gamla sannigen man får vad man betalar för är alltid riktig.

Frågan var ju om skrovens kvalitet. Det kan jag absolut inte uttala mig om eftersom jag bara har haft amerikanska båtar. Men det är inte speciellt sannolikt att vi i skandinavien alltid gör bättre skrov/båtar än man gör i USA. Jag har kompisar som åker nordiska båtar och det har definitivt mer problem med dem än vad jag har med min bayliner från 1995.

 

Med detta ville jag egentligen bara säga att det finns en konstig, generell uppfattning om att -lite hårddraget- i norden kan vi bygga båtar - i USA kan man inte det. Varför skulle det vara så?

 

Som sagt, USA är inget U-land...

 

 

 

Senast ändrad av iBoat | 16 juni 2007 | 07:34

 

Senast ändrad av iBoat | 16 juni 2007 | 07:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag menar nya båtar.

Nya americanska och nya

finska.

Larson glastron har ju

livstids garanti på sina skrov.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att nordiska båtar är designade för att gå i högre sjö etc. än amerikanska...
Amerikanarna tenderar att ha lägre fribord och plattare akterpartier.
Sedan för att svara på om VEC är bra så är det så..
VEC betyder att skrovet bakas i vakum vilket innebär att laminatet inte är behäftat med de problem som ett handupplagt skrov kan ha. dvs. det innehåller absolut inga luftfickor (dvs. det kan inte få böldpest). materialet blir tunnare, väger mindre och är starkare.
 
Jag vet att t.ex. ryds tillverkar det mesta på detta sätt idag.. ang. finnarna vet jag inte men jag antar att de använder samma teknik
 
Amerikanarna skryter med tekniken med fräsiga förkortningar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill bara fylla på tidigare diskution med lite intressant läsfakta.

Visst har bayliner bidragit med mycket skräp men likväl så får man ändå säga att man får ändå ganska god prestanda i dessa båtar.

Sedan att dom saknar pollare mm. det är väl för att dom sällan ligger så förtöjda där som här utan snarare förvaras innomhus.

Och mycket av dom båtar som byggs här idag härstammar där från andra sidan det vet vi.

Här är bara ett exempel.http://www.magnum28.se/aronow.htm  http://www.pelagomarin.se/hightechboats/hightechboats/index.php?cat_id=8&sub_id=12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...