Askungen 0 Postad 15 Juni , 2007 Vilka märken är pålitliga när det gäller ca 4 meters plastbåtar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektro1 0 Postad 15 Juni , 2007 Hej. jar har en Crescent 450 Winner och kan klart rekommendera Crescent när det gäller platsbåtar. Kvalité, pris och service gäller för Crescent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juni , 2007 Hejsan! När det gäller pålitlgheten på de olika fabrikaterna/märkerna så skulle jag nog vilja säga att 9 av 10 är pålitliga av denna båttyp och storleksklass. Snarare är det själva utformningen av båten som i så fall är mer avgörande om vi talar den här sortens båtar. Kolla på t.ex. HR 430S, och motsvarande hos Ryds, Uttern, Linder, m.fl. Tycker personligen att HR båtarna ger väldigt mycket för pengarna eftersom de gör billiga båtar men med samma kvalitet som de övriga fabrikaten. Att de kan göra det beror på att de inte lägger knappt en enda krona på reklam till skillnad mot så gott som alla andra fabrikat. Reklam kostar ju en hel del och det är svårt eller nästan omöjligt att både betala för dyra PR-kostnader och att samtidigt behålla kvaliteten utan att priset bli lidande. Resultatet blir alltså att man då måste höja priserna. Om man inte struntar i reklamen alltså. Men rent kvalitetsmässigt finns det alltså en hel del fabrikat att välja mellan som du kan känna dig trygg i. Vad du hellre bör fundera över är hur du vill att båten ska vara i te.x. inredningen, hur stark motor du tror att du skulle vilja ha osv. Bra frågor att ställa för att försöka ringa in vad du bör ha är: Vad ska jag ha båten till? Är det för att åka i en lite insjö lugna och soliga dagar från fastlandet till en ö, eller ska jag ha den till att fiska i den lilla insjön, är det många som ska åka i den samtidigt, ska jag ha den vid kusten eller insjö, ska jag kunna dra gummitub efter den, måste den kunna åka fort eller räcker det med måttligt tempo, osv. Ja, inte vet jag om det här är en hjälp för dig eller om det bara snurrar till det ännu mer för dig, men det är nog här du bör börja tror jag om du inte redan har de flesta frågorna klart för dig. Ställ fler frågor om du tycker att du behöver det så ska du nog snart ha fått fram en rätt bra bild på vad du har att kunna välja mellan. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askungen 0 Postad 15 Juni , 2007 Tack Roddarn för utförligt svar! Jag får fundera lite till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektro1 0 Postad 15 Juni , 2007 Roddarn har helt rätt. De flesta fabrikat på marknaden idag håller hög klass när det gäller plastbåtar runt 4 meter. Jag föreslog Crescent enbart för att jag själv är nöjd ägare till en. www.borasmarin.se. Där köpte jag min till ett kanonpris. Bra utbud och bra prutmån om man säger så.*skratt* Du får helt enkelt leta runt och känna dig för själv. Lycka till Senast ändrad av elektro1 | 15 juni 2007 | 17:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 15 Juni , 2007 Ja, Crescent är ju ytterligare ett av de fabrikat som är mycket tillförlitliga. Det var bara det att jag helt enkelt glömde den bland det enorma utbudet, men det finns ju ytterligare med mängder av olika fabrikat på marknaden. Generellt kan man ju säga att svenskar, norrmän och finnar gör mycket kompetenta båtar (i alla storlekar och båttyper) även om det finns andra länder också som gör det. Men jag skulle nog har hållt mig inom dessa länders fabrikat. Skulle dock ha kollat på svenska båtfabrikat i allra första hand, och då framför allt av prismässiga skäl. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askungen 0 Postad 15 Juni , 2007 Tack så mycket för råd från er båda! Det kan en helt båtovan som jag behöva...! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser