Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
PatricS

Nödankare - tyngd, lintjocklek?

Rekommendera Poster

Räcker det med ett 3-kilos ankare och 10 mm draglina?

Har en ca 1500 kg tung motoråt. sen tidigare har jag ett ca 5 kg tungt ankare med tjock speciallina.

Var på Jula och inhandlade ett nödankare på 3 kg och en lina därtill.

Robship - armerad polyester 3-sl - draglina med nylonkaus 10 mm - 30 m lång.

Kan det funka eler måste jag ha tyngre ankare och tjockare lina?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Både 3-kilos ankare och 10 mm draglina är mycket kraftigt underdimmensionerat för din båt! 3-kilos ankare duger i en båt som väger max ca. 500 kg!! Du ska alltså ha betydligt kraftigare saker....

Här har du en tabell att utgå ifrån, men jag vill säga att det finns flera tabeller av det här slaget. Har för mig att Atlantica också har en sådan, men annars är det nog ganska lätt att hitta dessa på nätet:

Tänk också på att ett ankare aldrig ska användas för permanent förtöjning!

http://www.watski.se/www/renderPage2.asp?pageID=295&catId2=9

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae, linan är väl OK..?

Och ankarets vikt är ju kopplat till vilken typ det är, men fem eller sju kilos lättviktsankare är nog att föredra samt ett par meter kortlänkad kätting mellan ankare och lina för att hindra att linan nöts av mot botten.

Sedan beror det ju på hur du skall använda ankaret, skall du bara ha det som akterförtöjning medan ni badar i viken i det vackra vädret eller medan ni metar i en insjö i fint väder kan det ankaret du köpt vara helt OK.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för infot!

Ska vara ett rent nödankare som förhoppningsvis aldrig behöver användas - bara ligga å ta plats. smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay, jag förstår din tanke.

Jag tycker nog så här om det: Det är bättre att ta ett nummer lite för stort än för litet även om du kanske inte behöver gå upp två steg.

Det är aldrig fel att lite marginal och att man då har grejer som håller för det. Tvärtom så bör man ha lite marginaler...inte minst på sjön.  

När det gäller 10 mm lina så är jag däremot ytterst tveksam att det håller ens i plattvatten! Det beror lite på vad du tänker hänga på linan och på bottenförhållandena och på vinden/sjögången. Svallvågor inräknat alltså!Själv har jag blivit av med en helt ny 10 mm lina av rätt hög kvalitet till ett 3 kg dragg från en båt som väger endast 150 kg! Är det gjyttjig botten så kan det ta i rätt hårt och i sådana förhållanden så kommer 10 mm inte att hålla särskillt länge. Du bör också ha ca. 1,5 m kätting längst ner mellan ankaret och linan.

Jag skulle åtminståne ha skaffat mig minst 12 mm lina om det hade varit min båt och ankare/drag/plätt. 10 mm är faktiskt inte så mycket i sjön, men när man håller den i handen så kanske man kan tycka att det är okay.

Jag tycker inte att 10 mm räcker alls, men du kanske får annorlunda svar från andra.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ankaret misstänker jag är mer typ en blyplätt för 99 kronor (hittade inget annat 3-kilos vid en snabb sökning på Jula)?

Om så, så är det inte nåt att luta sig mot när det stormar eller ens när det blåser bara lite grann, en normal blyplätt på 8 kilo kanske har en ankringskraft på c.a. 200 N så med en 3-kilos har du med tur och perfekt botten kanske en hållkraft på ~75 N.

Linan däremot räcker gott och väl till ankring av din båt, Robships sämsta 10 mm lina http://www.robship.se/productpage.aspx?pageid=97 har en brottgräns på 1300 N men deras 10 mm 3-slagna armerade polyesterlina http://www.robship.se/productpage.aspx?pageid=103 har

en brottgräns på 1600 N.

Vilka hållkrafter, som krävs, är beroende på många olika faktorer, t.ex. båtens storlek, vindstyrka, våghöjd m. m.

För en 3,2 tons segelbåt har i utsatt läge och hård vind (17 m/s) uppmätts dragkrafter i ankarlinan på upp till 1350 N.

Som kraftjämförelse kan nämnas att man själv kortvarigt kan dra med ca 500 N, newton, och kraften 10 N motsvarar ungefär tyngden av 1 kg, kilogram.

Källa: http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

varför ha ett nödankare som är sämre än det ordinära ?

Hamnar du i en nödsituation så är det väl bra om båten ligger still ???

/G

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första sommaren med nya båten - försöker spara utrymme mm.

30 m med 10 mm ankarlinan var ungefär hälften så stor som 12 mm = sparar utrymme.

3 kg ankare var mindre än nästa storlek osv.

Söker spara utrymme på ALLA sätt för att optimera användningen av stuvutrymmena.

Hustru vill ha med sina grejer och jag vill ha med mina - men - sjösäkerheten är viktigast - satte därför in fast VHF ikväll. Bra förbindelse med Sweden Rescue på Kärringön i Göteborg - eller var de nu ligger.

Nu återstår bara mistlur för dimma. smiley-cool.gif\

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...