Gå till innehåll
lördag 15 februari 2025
arosa

Batterispänning

Rekommendera Poster

Det enda som skall kunna dra ned spänningen vid generatorn är att den helt enkelt inte klarar av att generera tillräckligt med ström. Vid tomgångsvarv är många generatorer ineffektiva men redan vid måttligt gaspådrag skall de leverera nära maxkapacitet (se typisk karakteristik hos någon generatortillverkare). Laddregulatorn kommer att göra allt den kan för att dra på effekten så att spänningen trots belastning (strömuttag) hamnar på förinställt värde, ca 14,4 Volt.

Därför, kontrollera först att spänningen direkt vid generatorn är rätt. Är den rätt vid generatorn men lägre på annat håll (som vid batterierna) så finns det ett spänningsfall. Spänningsfallet beror på någon form av motstånd (undantag kan vara skiljediod, spänningsfall 0,7 volt) och varierar med strömmen enligt Ohms första lag; spänningsfallet = strömmen x motståndet. Intressant är också att om det finns ett spänningsfall så finns också en effektutveckling enligt formeln; effekt = spänning x ström. Exempel: en laddström på 30 Ampere gånger ett spänningsfall på 2 Volt ger en effektutveckling på 60 Watt. Nu kan det ju vara värt att fundera på hur varm en 60 Watts glödlampa blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta, men ni har så många felkällor i erat resonemang!

Hur vet ni att era mätinstrument visar rätt? Även digitala instrument kan visa fel .

Alla anslutningar mellan generatorn och batterierna, är dom helt ok och utan oxid?

Referensspänning och ström. Det pratas här om spänningar upp mot 18 Volt! HELT MAKALÖST FELAKTIGT! Ett batteri FÅR INTE gå över 14.4 Volt för där börjar gasningströskeln, så sätt på en laddningsregulator som ger de korrekta 14.4 Volt och lyssna INTE på annat tjafs. Vägen till ett fulladat batteri beror på om det läcker ut ström nånstans, d.v.s. om någon förbrukare är inkopplad. Tänk er i termen en hink som läcker och ni ska fylla den! När ni slutar hälla i ström/spänning så sjunker det direkt!

NÄR och HUR LÄNGE ska man räkna med att ett batteri är 14.4 Volt?

Så fort laddningen upphör, (laddningsregulatorn stänger) så sjunker spänningen HELA TIDEN beroende på det inre motståndet som finns i ALLA BATTERIER! Om inte laddningsregulatorn släpper fram mer så kommer laddningstillståndet att sjunka hela tiden, fast ju bättre batterit är, desto längre tid tar det.

Jag vet inte om detta jag skrivit har klargjort något, men jag hoppas det.

RESUME: Ladda utan att ha något inkopplat som drar ström, kolla toppspänningen, vattennivån om det går på den sortens batterir ni har, Ha oxidfria kopplingar insmorda MED VASELIN, då kommer inte oxiden dit.

TREVLIG SOMMAR!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om du vet vad du pratar om,när du skriver helt makalöst felaktigt För det första så har inte äldre u-bordare någon reglering på laddspänningen utan kan komma upp i ca 17-18 volt när batteriet börjar bli full laddat och högt varvtal på motorn, dock så har strömmen sjunkit så pass att detta ger ingen gasning, det räcker att tex sätta på lanternorna så sjunker spänningen ner mot 13-14 volt

 

Detta gäller alltså äldre u- bordare som har en vanlig magnetladdning typ moppe, och där klarar sig batteriet utan att gasa, och det var det som resonomanget gällde ang 18 volt. Pratar vi riktiga generatorer så är 18 volt förkastligt, men det måste skiljas på äpplen o päron i reonomanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är så här, att det finns information att söka i forumet.

Jag tar en grej till som jag har nämnt förut och hinkallternativet är en bra grej som beskrevs här ovan.

 

En generator som spinner på utan regulator kör batteriet åt helvete och det är bara att konstatera för det jobbar upp spänningen på batteriet och då bortåt en 18 - 20 volt.

 

Det är därför regulatorn sitter där och då för att förhindra att detta sker.

Testa gärna med att ta fältet direkt på batteriet och ni ser att batteriets egenspänning ger med sig och stegrar upp batteriet.

 

På utombordare så är inte laddningen så kraftig, utan det är i sällsynta fall som batteriet överstiger sin egenspänning, men i den avdelningen är jag inte så bevandrad då jag inte har sysslat med utombordare.

 

Sedan så är det så här, att folk förväntar sig underverk av en generator, men den laddar inte några 35 Amp. upp till 14,2 volt som är den vanligaste spänningen, utan ström och volt planar ut till intet och då spänningen stiger upp till 13, 8 volt (ungefär) så börjar batteriet bli mättat och kräver bara lite underhållsladdning och som försvinner när batteriet har uppnått sitt egenvärde.

Om man nu har det hät batteriet på topp och inte haft någon form av belastning inkopplad, och plötsligt dunkar in en belastning av 6 till 10 Amp. då rubbar man cirkeln, för den är inte sluten plötsligt och den lilla ynka laddningen ökar då batterispänningen sjunker. Visst klarar generatorn att både ladda och underhålla förbrukningen, men med belastning, så kommer inte batteriet upp i sina 14,2 volt utan ligger kanske och giggar runt 13,8 eller liknande.

 

Räcker så här tror jag och ni finner mer svar från tidigare trådar om ni söker i forumet.

 

Du som frågade först. Du har ett ekolod som visar spänning och där händer inget efter dina utsagor. Kolla så du inte har någon idiotbelastning på batterierna som inträder när du startar. Supercoolskåp m.m. Har du inte det så bör du kolla generatorn, eller kablar och alla former av anslutningar till generatorn och batteripoler. Inga fel, så kolla med en en som jobbar med generatorer och startmotorer för dom har provbänkar.

Kolla även anslutningar mellan regulator och jord för det finns övergångar i form av bleck som kan ha ärgat och då kan generatorn bli missvisande och kanske ladda upp till 12 - 12,5 volt.

 

Mycket beror på ärg och har du en generator med kol, så kan dom vara nedslitna eller fastnat. Utan kol så är det nog regulatorfel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu mätte jag igår igen, startbatteriet indikerar 14,4 volt, förbrukarbanken 13,65 volt. Men eftersom startbatteriet erhåller 14,4 så har jag förmodligen spänningsfall mellan huvudbrytaren för förbrukarbanken och de batterierna. Ska mäta lite till nu när man är ut i helgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har ett motstånd i en kabel eller dess anslutning på endast ½ Ohm, så blir spänningsfallet vid 4 Amp hela 2 VOLT!!!!

Spänningen är lika med strömmen multiplicerat med motståndet:

 

0.5 x 4 = 2 !!!, alltså endast 10 volt som når fram! (om man räknar med ett 12voltssystem)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

14,0 till 14,2 vid marschfart enl Yamahamätaren.

Yamaha 150 hk 4t 2005. Har bara GPS och VHF som extrautrustning.

Om huvudströmbrytaren varit på ett par dygn och jag kommer till båten så är det ca 12,6 - 12,8 V enl samma mätare. Inga startproblem.

Sen hoppar den den väldigt snart upp till 13,8 och 14,0 V på tomgång.

Trevlig Midsommar!

smiley-cool.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...