arosa 1 Postad 15 Juni , 2007 Tjena.... Vad har ni för slutspänning på batteriet i båten när det är fulladdat, med motorn på marchfart?? Min stannar på 13 till 13.1 volt, vilket innebär att batteriet alldrig blir fulladdat, vad jag sett och läst på nätet bör den ligga på 14.0 till 14.4 volt. Har ett batteri på 75 Ah. Belastning under gång är cirkulationspump och bränslepump som drar ca 3 amp ihop. Jag har haft ur generatorn och varit till en service-firma som kopplat upp den i provbänk och de säger att den är ok, att den laddar som den ska och att spänningen är den rätta. Jag har dragit nya kablar i båten, en mellan B-minus och direkt till minus på batteriet och en mellan B-plus och till huvudströmbrytaren, men får endast ca 13 volt på batteriet vid laddning. Huvudströmbrytaren kollad, späningsfall 0.15 volt när generatorn laddar 25 amp. Generatorn är en Hitachi med inbyggd laddregulator och tre anslutningar, B-minus, B-plus och L = D-plus som går till ladd-lampan. Jag har kollat om det finns nån extra belastning på D-plus men vad jag kan se så är det endast en sladd som går till ladd-lampan på denna. Har slut på ideer, vad kan man kolla ytterligare..?? Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 15 Juni , 2007 Hej! Mäter du med multimeter på polerna? Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 15 Juni , 2007 Hej Kjell... En fulladat bilbatteri utan toppspänning ligger på 12,74V, så om du har generator som laddar över 12,74V då får du amps tillbaka till bilbatteri... de flessta generatorer ligger över 13V i laddspänning... Firman som har testat din generator har gjort det i en provbänk och då belastar man generator och kollar att den håller över 13V och ett den krämar ut den antal amper som din generator skall kräma ut... Du kanske har lite svårt att belasta den på båten för att mäta upp generators spänning och amps då du saknar rätt utrustning...Tycker att du inte har ngt att oroa dig för... MVH Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 15 Juni , 2007 Jodå.. jag mäter på batteripolerna med en digitalmultimeter....har tagit hem batteriet efter en dag på sjön där motorn gått tillräckligt länge så det borde vara fullt, men batteriladdaren indikerar att det är halvladdat....men jag ska mäta lite mer för att se om det finns nått spänningsfall nånstans.. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 15 Juni , 2007 Hur gammalt är batteriet? Är det inte det som är slut? Jag har precis samma problem och min generator är nästan ny. Ska köpa ett nytt batteri helgen. Återkommer med resultat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 15 Juni , 2007 Jo....batteriet är nytt, det gamla gick inte att ladda fullt och jag tror nu att det berodde på att det aldrig blev fulladdat i båten och nu är jag orolig för att det nya ska paja också....så tillsvidare får jag bära med mej batteriet hem och ladda det mellan varje tur på sjön.... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Persk 2 Postad 15 Juni , 2007 Om du är orolig för att batteriet aldrig blir tillräckligt laddat efter att du varit ute och ej har tillgång till landström borde du istället för att bära hem batterierna montera en solcell som sköter detta åt dej (inte bärandet men laddningen) Mvh /Persk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 15 Juni , 2007 Ok, Kjell. Risk för att jag har precis samma situation. Känner på mig att jag fortfarande kommer att se 13V på polerna med motor på och nytt batteri. Suck, jag söker vidare. Kommer att följa din tråd här med största intresse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 15 Juni , 2007 Har du fler än ett batteri? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 15 Juni , 2007 Har bara ett 75Ah batteri, och solcell är ju ett sätt att fixa laddning, men det borde ju gå att få till laddningen.....hittade följande info nånstans på nätet.... Generatorns LADDNINGSREGULATOR skall tillse att den laddspänning som når batteriets poler är exakt 14,4 Volt ! Endast någon 1/10 Volt lägre ger påtaglig sämre laddning. T.ex. med laddspänning 13,2 V på batteriet blir detta aldrig mer än laddat till 50% ! Verkar ju stämma med att jag får dålig kräm i batt om spänningen är låga 13 volt.... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 15 Juni , 2007 Japp. Att skaffa solcell är bara att köra huvet i sanden för din del. Man misstänker ju regulatorn, men säger du att dom testat den i bänk så kan man väl stryka det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 15 Juni , 2007 Jo... jag var ju helt inne på att det var ladd-regulatorn, men den var ju ok vid bänkkörningen. Hittade också följande info: Batteri med inbyggd regulator: Ej lämplig för båtbruk, långa kablar till batteriet ger alltid spänningsförlust. Batteri med utanpåliggande regulator: Denna kopplas bort och dess kablar ansluts till en ny regulator som monteras direkt vid batteriet och med styrkablarna kopplade till generatorns D / DF. Texten menar på att inbyggd ladd-regulator i generatorn inte är ett bra alternativ för båt-bruk, utan att den ska sitta i närheten av batteriet, men hur många båtar har det så. Det blir ju betydligt varmare i motorutrymmet än där batteriet sitter, man skulle kanske försöka flytta ladd-regulatorn..... Kjell Senast ändrad av arosa | 15 juni 2007 | 15:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 15 Juni , 2007 Hm, intrssant. Min regulator sitter utanför, fast direkt på generatorn. Inte vid batteriet. Ska ut och mäta lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Coronet24 0 Postad 15 Juni , 2007 Hej Vad har du för grovlek på kabelen från generatorn ? Bör vara minst 10kvm. Själv har jag 25 kvm då ger min generator 14,1 vid batteri banken och 14,2 direkt på gen www.osterblom.nu/coronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Juni , 2007 Är det säker att den hade rätt spänning vid bänktestet? Då borde den forfarande ha det om inte remmen slirar. Kolla med dem om de mätte spänningen och inte bara strömmen. Mäter man bara strömmen så kan det vara 25 A vid 13V med en last som test, t.ex en massa glödlampor.Med batteri anlutet och 13V, ingen vidare laddning. Laddningen är konstantspänningsladdning och generatorn ska hålla 14,2-14,5V hela tiden. Batteriet tar då stor ström i början och mot slutet blir det bara nån Amper och knappt det när det är fulladdat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 16 Juni , 2007 Nu säger jag nåt som kanske är helt uppåt väggarna. Har läst nånstans att laddningsspänning är 14.4V och underhållsladdning görs med 13V. Kan det vara så att du har ett fulladdat batteri och en regulator då lägger sig på 13V? Om jag inte är helt ute och cyklar, testa att ladda ur en del och starta igen. Då ska det bli 14.4V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 16 Juni , 2007 Hej igen....skriver detta från båten...med nyladdat batteri som höll 14 volt strax efter start, men nu har jag anslutit kylbox och bärbar dator, drar ca 5amp ihop och spänningen är nu spik på 13volt....har kollat remspänning = ok, och de nya kablarna jag drog är på 10kvsdrst och de gamla sitter ju kvar, de var klenare kanske 6kvadrat... sen drar väl cirkulationspumpar ca 3amp, totalt knappt 10amp...diesel på marshvarv ca 1800 rpm... och generatorn ska ju kunna lämna max 35 amp..... märkligt är det..... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 16 Juni , 2007 hmmm... efter en stund steg spänningen till 13.8 v på batteriet...kanske funkar bättre med det nya batteriet trots allt..... det är mycket med det elektriska.....tur att köket går på sprit... nu är det kaffedaxs... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 16 Juni , 2007 Köpte idag två nya batterier. Dom låg som väntat på 12.77V Inkopplat och startad motor gav 13.8V. Enligt vad jag läst ska det stämma. Man ska inte köra in 14.4V i fullmatat batteri. Då skadar man väl det. En passningsfri batteriladdare går ju ner på 13.7V när den är klar. Frågan är: När du får 13.8V laddning, vad har du för spänning över polerna när batterier helt urkopplat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 16 Juni , 2007 Hej....kopplade av huvudströmbrytaren och väntade 5min så visade det 12.67 på batt-polerna... och det måste väl bero på mitt batteri att inte spänningen steg, ett nytt batteri kanske måste köras in... för det verkar bli högre spänning nu, eller kanske nått intermittent fel. vi får hoppas att det funkar nu....tur jag inte rusade iväg och köpte ny generator i onödan.... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 Juni , 2007 Nu är det så här att spänningen för fulladdat batteri i vila är 12,9 volt 12,6 volt är ca 75% fullt 12,3 V 50% 12 V 25%. Nu är bly batterier ganska motvilliga att bli full laddade under kort laddtid då strömmen sjuker drastiskt i slutet av laddcykeln. När du skrev att voltmetern inte visade över 14 volt när motorn gick så är det tecken på att batteriet tar åt sig laddning, eller att du har en del last på batteriet/generatorn. Sticker spänningen upp till 14,4 volt direkt (beror lite på vilken regulatortyp som generatorn har)så är batteriet fullt eller defekt. Normalt under laddning bör inte spänningen gå under 13,8 Volt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Finmar840 0 Postad 16 Juni , 2007 Gelis, fungerar en regulator som en passningsfri batteriladdare att den sänker från 14.4 till 13.7 ca när batteriet är laddat för att inte överladda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 16 Juni , 2007 Många bud här ser jag. Är så här, att det finns ingen generator som ger 14 volt, eller däromkring utom när batteriet är knökat. Har man en standard generator runt 35 Amp. och batteriet kräver mycket så fixar inte generatorn detta på ett ögonblick för det segar sig upp och detta beroende på batteriets kondition och dess behov. Laddningsregulator har det varit många bud på. Spelar i princip inte någon roll vad denna sitter för det är max 2 Amp. som passerar där och det är strömen till fälten som ligger där och regleras. För att ha koll på sin laddning, så kan man inte belasta generatorn med en massa pryl för den ska ju då ladda batteriet och lämna till underhåll. För att med säkerhet kunna ställa diagnosen, om generator och regulator jobbar fullt ut, så ska inget vara inkopplat för det är som jag nämnde här ovan att i det sista så segar batteriet sig upp till 14,2 volt. Man kan testa utan belastning och mäta volten för att sedan klämma på lanternor m.m. för att se Ampermätarn börja knalla upp några Amp. samtidigt som det sjunker någon volt på voltmetern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 16 Juni , 2007 Lånar tråden lite. Mitt ekolod visar spänningen på mitt batteri. Den står på 12.6 om motorn är avslagen och 12.6 om jag kör med motorn. Betyder det att min generator inte laddar mitt batteri, för den borde väl visa högre spänning när motorn går? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 16 Juni , 2007 17-18 volt om du har snurra med magnet och inte överdrivet stort batteri annars runt 16 volt och har du riktig generator runt 14 volt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 17 Juni , 2007 mina 3 förbrukar batterier brukar visa på multimetern c:a 13,7 - 13,8 vid tomgångskörning c:a 1200 varv (gasat upp något utan växel i lagd) medan startbatteriet visar strax över 14 volt på mätaren. Är detta godkänt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 17 Juni , 2007 Tack för infon. Fan, då är generatorn sönder. Hur felsöker jag? O vart sitter generatorn...? Det går el-sladd till batteriets plus o minus från generatorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 17 Juni , 2007 Hej...spånar lite mera angående batt-laddning...... Om man utgår från att man har ett absolut fulladdat batteri, kommer till båten, startar och ansluter kylbox, div andra förbrukare som drar t.ex 10 amp totalt. Då borde väl en 35 amp generator kunna hålla kvar spänningen på drygt 14 volt, i mitt fall tycks spänningen sjunka när man ansluter förbrukare. Har jämfört med bilen där bilradion kan visa batt-spänningen på displayen, den visar 14.2 volt oavsett belastning, helljus och 4 extraljus av/på påverkar ej. Om generatorn och kablar är ok, så är väl bara det nya batteriet kvar, får prova med ett annat så får vi se vad som händer. Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arosa 1 Postad 17 Juni , 2007 Låter som du har en skiljediod mellan start- och förbrukar-batterierna, det är ca 0.5 till 0.7 volt spänningsfall i en sån, bättre med ett skilje-relä istället. www.skyllermarks.se har mycket info om detta.... Kjell Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf76 0 Postad 18 Juni , 2007 det är 2 separata banker utan diod. hade det problem du beskriver i min förra flipper, men då var spänningen nere på 12,8 vid gång och gick upp mot 14 när jag bytte till skiljerelä. Läste igår kväll lite på Skyllermarks sida och där stod det att spänning över 13 volt = då laddar det för fullt, vad tror ni om det? och att värden som 14,4 då är batterierna d åliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser