Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025
lasse67

Mariner 70hk

Rekommendera Poster

Hej alla.

Ska ev köpa mig en Ockelbo c19.

Båten är 5,60 x 2,10 m.

På båten sitter det en Mariner 70.

Min fråga är, är det en tillräckligt stark motor till den båten?

// Lasse

Senast ändrad av lasse67 | 15 juni 2007 | 05:32

post-26987-1394235101,5208_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Svaret är nog ett ganska tvärsäkert NEJ!

70 hk till en båt på 5.60 m är i allra minsta laget! 

(Hur mycket bäger båten?)

70 hk brukar oftast sitta på båtar runt 4.80 till max 5.10 m.

Då pratar vi om båtvikter på ca. 500 kg.

Utan att veta exakt så tror jag (om jag bedömmer på båtens storlek och utseende) att en Ockelbo C19 nog skulle ha någonstans mellan 120 - 140 hk.

Jag tror att säljaren har haft en starkare motor på båten men av någon anledning hängt dit en 70 hk. Kanske vill han behålla den starkare motorn som han eventuellt har haft på tidigare för att ha den på en annan och kanske nyare båt? Hur som helst så är 70 hk till en Ockelbo C19 är på tok för lite törs jag nog lova! Se dig om en annan båt tycker jag alternativt att du får båten extremt billigt så att du kan köpa dig en ny motor som är anpassad efter båtens vikt och längd! Hur mycket ska säljaren ha för båten?

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

C19 med inombordare har väl ca 140hk så jag skulle tro att 70hk är i det klenaste laget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okey, man tackar så mycket för svaren.
Hade på känn att en 70 hk var i klenaste laget.
Lägger upp lite bilder på båten som jag ev ska köpa. Kom gärna med komentarer.
Priset är 30,000:-
Släpet ingår i köpet. 
Vet att det är en hel del att göra på båten.

post-26987-1394235102,9077_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick tag på lite info från Ockelboklubben
Längd: 5,60
Bredd: 2,10
Vikt med motor: 860 kg ( standardmotor Volvo Penta Aquamatic 115 hk )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har tittat lite på dina bilder på båten. Själv tycker jag att det är oerhört svårt att avgöra/bedömma vad som är rent putsfix och vad som behöver renoveras. Om det i stort sett bara är putsfix som krävs så är ju det inte så märkvärdigt i regel. Är det rena renoveringa som krävs så kan det dra iväg. Är den torr eller har den fuktskador osv....ömöjligt att bedömma på bild.

För att kunna bedömma en del av frågorna (på en höft) så krävs det bättre och fler bilder. Men bilder säger ändå så lite i ett sådant här sammanhang, så det allra bästa är att du tar med dig någon riktigt båtkunnig person (som har rätt stor och lång erfarenhet) och gör en riktigt genomgång av båten på plats. Idealet vore om du kunde anlita en båt-besiktningsman! Det tycker jag att du ska göra i det här fallet för de kronorna är nog värda det!

Har du tur så är båten i bra skick och du får då ett kvitto på detta, men har du otur så kan båten på sikt bli en riktigt dyr historia!!

Kort sagt så känns det lite som en lottdragning att köpa utan att verkligen göra en mycket grundlig och proffsig genomgång först....i synnerhet då det inte ingå rätt motor till båten. Och trots att det ingår traler. I alla fall tycker jag så. Skynda långsamt även om sommaren med båtlivet hägrar! Det finns massor av bra båtar i din prisklass och båttyp även om du sållar och eventuellt skulle välja bort just denna.

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Sedan jag skrev mitt förra inlägg så har du bifogat en bild nr. 3.

Jag måste nog dessvärre säga att jag nu blir ännu mer övertygad om att du bör avstå frn den här båten! Min motivering är bl.a. dessa:

Båten ser inte alls ut att vara skött så som jag uoppfattar det av bilderna. Mitt allmän-intryck är att ägaren inte har brytt sig om sin båt alls och helt enkelt låtit den förfalla. Det troliga är att det är rätt mycket jobb med båten och som antagligen kommer att kosta skjortan!

Jag gissar att båten är ett renoveringsobjekt. Båten kan vara i betydligt sämmre skick än vad jag ens gissar, men jag kan ju ha fel även om jag uppriktigt sagt inte tror att jag är alltför lång ifrån sanningen.

Men naturligvis vill jag understryka att jag kan ha fel.

Enbart det faktum att det följer med en 70 hk motor som är helt åt fanders fel för den här båten är så pass märkligt att bara det gör att man bör dra öronen åt sig. En helt ny motor på låt oss säga 115 hk kostar mellan tummen och pekfingret runt 120.000 kr!

Om du ska ha båten renoverad till normalskick så får du nog räkna med rätt många tusenlappar är jag rädd och om du dessutom måste köpa dig en ny motor eller om du har tur att hitta en nyare begagnad sådan så är du totalt sett uppe i vad en modern båt kostar i mycket bra skick!

Nä, jag avråder dig från den här båten innan du eventuellt gör ditt livs sämsta affär, men vill du vara helt säker så står jag fast vid det som jag sa tidigare: Låt ett riktigt båtproffs med mycket och lång erfarenhet att titta på båten inifrån och ut (inkluderar även innanför skrovplasten med fukttester mm.) innan du slår till! Och om du tänker be någon om detta så ska du undantagslöst absolut provköra båten innan du ens funderar på att hala fram plånboken! Lita inte på andras ord att båten är tät och att motorn fungerar som den ska om den ens gör det överhuvudtaget! En motor som kanske inte har skötts och vinterkonsververats mm. och som kanske inte har används på länge kan ha mycket omfattande och dyrbara skador. På en begagnad motor ska man dessutom kontrollera växelhusoljan för utseedndet på den avslöjar en hel del. Bl.a. om växelhuset är tätt. Om den inte är tät så har motorn bara ett skrotvärde dvs. kanske runt 1000 kr.

Du har förmodligen all anledning att vara misstänksam om den här båten.

Mitt budskap är enkelt: Var försiktig och kontrollera vad det är du du egentligen köper innan du slår till! Först då kan du veta, men innan så kan man bara tro. Lycka till!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ska du ha Roddarn.
Tanken var att jag skulle åka och kolla in båten i nästa vecka, men jag hoppar över det.
Efter att ha läst dina inlägg har jag beslutat mig för att inte köpa båten. Har känslan av  att du vet vad du pratar om.
Får helt enkelt kolla runt på nya objekt.
Hoppas att ni kan komma med lite förslag på båtar. Ni kanske redan har förståt att vi vill gärna ha en båt som man kan sova i (2 st vuxna ett litet barn ), dagsturer och att fiska med.
Hade tänkt mig ett pris mellan 30,000-40,000:-.
Tack en engång Roddarn.
// Lasse 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...