steabe 0 Postad 14 Juni , 2007 Har tagit upp detta tidigare, men känner att jag vill bolla det här med någon. Imorgon åker båten upp på land. Har ett 280 drev som verkar läcka ut olja. Runt drevet sipprar det i alla fram liet olja hela tiden. Oljan i drevet är jättefin så drevet borde inte ta in vatten. Jag vet inte var oljan kan komma ifrån. Har någon nån idé vad jag ska leta någonstans när båten väl är uppe? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 14 Juni , 2007 När du får upp båten så börja med att provtrycka drevet. Går att dra i en nippel i hålet till oljestickan och sen mickla ihop med lite slangar och grejer. Om det är tätt så kolla packboxarna i ändarna på trimkolvarna.. där kan det läcka ibland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steabe 0 Postad 14 Juni , 2007 Ska testa att provtrycka. Trimkolvarna? Jag tror inte det sitter några på 280 drev, va? Det går bara att tilta motorn, men den kolven sitter i motorutrymmet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 14 Juni , 2007 Fel av mig. Du har så rätt så Men då kan vi ju konstatera att det måste vara drevet som är roten till det onda. Det bästa är att byta alla packboxar och o-ringar. (så vet man att det är tip top) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steabe 0 Postad 14 Juni , 2007 OK, testar i helgen. Tack. Återkommer...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steabe 0 Postad 3 Juli , 2007 Är konfunderad.... Drevet är provtryckt och konstaterats tätt. Så till motorn....packning i oljekylaren var trasig och byttes ut (det kunde medfört att olja följde med kylvattnet ut genom drevet, men det hjälpte inte heller....Nu har båten varit uppe på land 2 gånger och genomgången av proffs, men vi har ändå inte hittat felet. Vi har konstaterat att när båten ligger still längre tid så slutar det nästan sippra ut olja helt, men när motorn körts så kommer det ut olja igen (det är bara lite grann hela tiden) Hjälp mig någon!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRIDA-ELIZA 0 Postad 3 Juli , 2007 Jag har haft samma fel på mina senaste båtar.Provtryck oljekylaren.Vad har du för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steabe 0 Postad 3 Juli , 2007 En Volvo Penta AQ140 från 1978. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FRIDA-ELIZA 0 Postad 3 Juli , 2007 Jag hade en aqd40:a där gick insatsen i oljekylaren sönder,hade tur å fick tag på en begagnad,båten som vi har nu lyckades förra ägaren frysa sönder oljekylaren till backslaget,gör en provtryckning eller byt kylare.Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklas 6 Postad 4 Juli , 2007 När du beskriver att du har olja runt drevet, detta hade jag också, även jag kollade drevet som var tätt. Det visade sig vara mina trimplan som läckte lite. Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 4 Juli , 2007 Mitt drev har uppfört sig så där det med för 2 sesånger sedan. Det visade sig vara packningen i påfyllnings och nivå stickans hål längst uppe på drevet som försvunnit. Monterade ny tät bricka så var problemet löst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndersF 1 Postad 4 Juli , 2007 Hur mycket olja är det som läcker och är du säker på att det är olja? Det behövs ju inte speciellt mycket olja eller bensin för att göra stora ringar på vattnet. Är drevet provtryck och tätt så borde det ju inte vara det som är boven. Bara en tanke.... Avgaserna från din gamla spis kommer ju ut med drevets hjälp så det behövs väl inte speciellt mycket olja i dem eller att några droppar oförbränt bränsle passerar med innan det kan se skitigt ut i vattnet vid drevet. Om man startar en förgasarbilmotor från -78 på land hur ser det ut då, kanske lite blårök från slitna kannringar och kanske lite mysig lukt av bensin pga lite fet ställd förgasare, den ska ju gå ordentligt vid pådrag! Värst borde det ju se ut när du ligger still med motorn på, då kanske avgaserna är som skitigast och vattnet är stilla vid drevet, det kan säkert skölja ut lite smutstigt vatten ur avgassystemet när du ligger med avstängd motor oxå... Ang trimkolvar på 280 drev så finns de visst, sen att det tydligen inte var speciellt vanligt är en annan sak... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser