Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
steabe

Oljeläckage

Rekommendera Poster

Har tagit upp detta tidigare, men känner att jag vill bolla det här med någon. Imorgon åker båten upp på land. Har ett 280 drev som verkar läcka ut olja. Runt drevet sipprar det i alla fram liet olja hela tiden. Oljan i drevet är jättefin så drevet borde inte ta in vatten. Jag vet inte var oljan kan komma ifrån. Har någon nån idé vad jag ska leta någonstans när båten väl är uppe?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får upp båten så börja med att provtrycka drevet. Går att dra i en nippel i hålet till oljestickan och sen mickla ihop med lite slangar och grejer. Om det är tätt så kolla packboxarna i ändarna på trimkolvarna.. där kan det läcka ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska testa att provtrycka.

Trimkolvarna? Jag tror inte det sitter några på 280 drev, va?

Det går bara att tilta motorn, men den kolven sitter i motorutrymmet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel av mig. Du har så rätt så:) Men då kan vi ju konstatera att det måste vara drevet som är roten till det onda. Det bästa är att byta alla packboxar och o-ringar. (så vet man att det är tip top)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är konfunderad.... Drevet är provtryckt och konstaterats tätt. Så till motorn....packning i oljekylaren var trasig och byttes ut (det kunde medfört att olja följde med kylvattnet ut genom drevet, men det hjälpte inte heller....Nu har båten varit uppe på land 2 gånger och genomgången av proffs, men vi har ändå inte hittat felet. Vi har konstaterat att när båten ligger still längre tid så slutar det nästan sippra ut olja helt, men när motorn körts så kommer det ut olja igen (det är bara lite grann hela tiden) Hjälp mig någon!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft samma fel på mina senaste båtar.Provtryck oljekylaren.Vad har du för motor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en aqd40:a där gick insatsen i oljekylaren sönder,hade tur å fick tag på en begagnad,båten som vi har nu lyckades förra ägaren frysa sönder oljekylaren till backslaget,gör en provtryckning eller byt kylare.Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När du beskriver att du har olja runt drevet, detta hade jag också, även jag kollade drevet som var tätt. Det visade sig vara mina trimplan som läckte lite.

Mikael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt drev har uppfört sig så där det med för 2 sesånger sedan. Det visade sig vara packningen i påfyllnings och nivå stickans hål längst uppe på drevet som försvunnit. Monterade ny tät bricka så var problemet löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket olja är det som läcker och är du säker på att det är olja? Det behövs ju inte speciellt mycket olja eller bensin för att göra stora ringar på vattnet. Är drevet provtryck och tätt så borde det ju inte vara det som är boven.

Bara en tanke.... Avgaserna från din gamla spis kommer ju ut med drevets hjälp så det behövs väl inte speciellt mycket olja i dem eller att några droppar oförbränt bränsle passerar med innan det kan se skitigt ut i vattnet vid drevet. Om man startar en förgasarbilmotor från -78 på land hur ser det ut då, kanske lite blårök från slitna kannringar och kanske lite mysig lukt av bensin pga lite fet ställd förgasare, den ska ju gå ordentligt vid pådrag! Värst borde det ju se ut när du ligger still med motorn på, då kanske avgaserna är som skitigast och vattnet är stilla vid drevet, det kan säkert skölja ut lite smutstigt vatten ur avgassystemet när du ligger med avstängd motor oxå...

Ang trimkolvar på 280 drev så finns de visst, sen att det tydligen inte var speciellt vanligt är en annan sak...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...