Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
ZilSwe

stopp i WC:n

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har en båt med septitank som jag har fått något stopp i... När jag tömmer tanken i böljan den blå så rinner det ut väldigt långsamt. Jag vet inte om det är papper som har fastnat eller om det har blivit avlagringar. Har ni något tips på något som löser upp proppar? Det ligger en del gucka kvar i tanken som jag inte får ut... hur skulle det vara med kaustiksoda?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen direkt erfarenhet av tankar med stopp, men här på ICA så finns det kaustiksoda och även nåt liknande som heter propplösare.

propplösaren ska man ha till kallt vatten och kaustiksodan till varmt vatten..

Funkar väldigt bra när det börjar rinna dåligt i avloppen här i huset..

kanske värt att testa ?

Om det inte finns något speciellt medel för just septitankar man kan köpa hos nån båttillbehörsbutik..

Vad jag har läst så verkar det vanligt att det nångång blir stopp om man slänger papper i toan, kan vara värt att tänka på!

Ett alternativ vore väl kanske att tömma tanken så gott det går, sen fylla på med lite varmt vatten och sen hälla i en del kaustiksoda och sen fylla på med lite mer vatten, låt stå nån timme och sen spola rent tanken med varmt vatten.

Efter detta borde tanken vara rätt så ren, i värsta fall så får man göra samma procedur igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Går det att få tryck i tanken? Med lite övertryck kan det kanske gå att få ut det som sitter ivägen. Toapumpen trycker ju upp rätt bra när man spolar ut skiten. Tanken har en avluftning som ska förhindra övertryck. Kan man tillfälligt sätta igen avluftningen och pumpa upp vatten i toatanken bör ett växande övertryck bildas. Ha koll på när tanken börjar få för stora proportioner och avbryt i tid.

Öppna nu utloppet och be en bön. Har du tur så kommer skräpet ut med syndafloden.

Annars får du väl ta den tråkiga metoden men den ska vi kanske inte tala om. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaustiksoda och liknande lär väl sabba packningar och membran i muggen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag vill avråda dig från att använda propplösare. Jag jobbar som rörmockare och bland de värsta avloppstoppen som folk har är när man använt sig av propplösare. Får man inte sköljt bort allt propplösarmedel så stelnar det och blir hårt som cement än värre om proppen inte lossnar. Vet inte hur det ser ut på din båt men jag har avloppet ovan vattenlinjen och då skulle du kunna prova ta en sk slurp (Gummikopp med handtag) och försöka suga ut proppen från utsidan.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Borde väl funka med en slurp under vattenlinjen också, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga motorer eller så utan helt enkelt en toasits (med spol funktion) på en tank och längst ner i tanken har jag ett rör med en kran som jag öppnar för att få ut skiten. Röret går ut under vattenlinjen. Ska se om jag ev kan få fram ett par foton :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om jag har otur när jag tänker nu men, ett rör med kran ut under vattenlinjen, vill det inte trycka in vatten istället då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kranen sitter ovan vattenlinjen.. kolla den fina skissen

post-20917-1394235101,3303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag har också haft stopp i tanken eller avloppsslangen, körde in en vanlig vatten slang i utloppet som sitter under vatten linjen, och körde den några gånger fram och tillbaka och då släppte proppen och allt komm ut med en väldig fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt att rensa med ett rensband men det gick inte... skissen stämmer inte riktigt överens med verklighenetn då slangen ut har ett böj som det verkar ha fastnat saker i... får prova med övertryck på något sätt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du provat rensband från utsidan ? Hyrde ut min båt en gång med stopp i tömningen som resultat. Jag fick till slut hoppa i och dyka... det satt faktiskt en binda i utloppet som jag fick dra ut med en tång.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det kommer att bli lite svårt att få till med ett rensband från utsidan pga röret... kolla in den modifierade skissen :)

Jag har försökt att rensa genom tömningsluckan men jag kommer bara ner en liten bit i röret ut sedan blir det stopp.. Skulle beöva trycka ut det med hjälp av något hårdare, kanske en bit vattenslang?

Stoppet är vid första kröken ut från Tanken.

Senast ändrad av ZilSwe | 15 juni 2007 | 13:48

post-20917-1394235101,8516_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sätt jollepumpens slang i utloppet från utsidan och pumpa med öppen kran så borde det släppa om det inte stelnat helt.

Kolla så att kranen öppnar helt (90grader från helt stängd) så att den inte tar i någon stans.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

proppen borta, tror jag iaf....

Jag satte fast en länspump med utblåset i röret så att jag kunde trycka in luft in i toaletten genom röret som för ut skiten. Använde en renstråd med en korkskruvslikande topp. Fick ut en hel del papper som inte hade löst upp sig. Hoppas nu att detta fungerar.... Jag refererar till denna tråd om papper i toan smiley-tongue-out.gif\ http://www.maringuiden.se/forum/;thread=158253

Senast ändrad av ZilSwe | 18 juni 2007 | 16:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...