PeterJ 0 Postad 14 Juni , 2007 Hejsan Är det någon som har några bra tipps vad det kan vara för troligaste orsaken till att det kommer ut ganska kraftig vit rök med avgaserna från min MD 21. Vid lägre varv än ca. 2000 så ryker det nästan inget, motorn startar och går bra. Den har bra oljetryck och tempen stiger inte mer än normalt. Motorn är sjövattenkyld. Ska försöka hålla den vid liv över sommarn, den går bra i övrigt. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 14 Juni , 2007 en diesel kan röka vitt av två orsaker, kylvatten kommer in i cylindrarna eller för sen tändning dvs spridarna öppnar för sent så den hinner inte bränna all diesel före avgasventilen öppnar, om det finns möjlighet att lukta på avgaserna när den ryker så är det ganska lätt att avgöra vilket det är, eventuellt så kan det också har rostat hål i avgaslimpan så den inte kyler avgaserna som den ska med vattenånga som följd. hur är det med vattnet i avgaserna? kommer det tillräckligt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 14 Juni , 2007 topparna spricker lätt men peogoterna brukar kunna gå ändå, har ett tidigt block så är foderna lösa och då kan du ha en annan orsak till vitröken foderna kan ha sjunkt lite och då är det bara att riva upp och ner ingen större kostnad. Har du slutet system så finns provvätska du har i ett mätglas och håller mot kylet detta indikerar ev avgas halt i kylvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterJ 0 Postad 14 Juni , 2007 Tack för tippsen Smidy och nikitalord En fundering bara...om det vore något förbränning/spridar fel borde den inte svartryka då istället för vitt ?? Har även hört att topplockspackningen kan vara en möjlig felorsak...någon som råkat ut för det eller känner till om det är troligt ? Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Smidy 0 Postad 15 Juni , 2007 jaoe svartrycker gör den när den för för mycket eller vid hög belastning, vitt rycker den om det kommer ut blöt oförbränd diesel i avgasröret, jämför med stekning hemma i stekpanna med olja, ingen förbränning vit rök, när det börjar bränna förändras röken mot grå, förtsätter du blir röken svart och du har eld i stekpannan :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 15 Juni , 2007 Kolla spridarna först för dom kanske pinkar en stråle i stället för att dimma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterJ 0 Postad 19 Juni , 2007 Körde med båten i helgen och försökte konstatera vad det kan vara för problem..... kan inte påstå att jag blev mycket klokare ! Upp till 17-1800 varv ryker det inte mer än vanligt sedan när man passerar ca. 19-2000 varv börjar det ryka vitt,lite svagt ljusblått. Jag plockade bort spridarna och har lämnat in dom för provtryckning, får se om dom är ok, tänkte kolla även så att dieselpumpen är som den ska innan jag börjar plocka isär motorn. Det konstiga är som sagt att den går bra men med mycket rök. Vad kan det va...??!! Funderade på om försvaret kan vara intreserade av motorn pga. dimmridån som uppstår, kan ju vara bra om man vill fly från fienden utan att dom ser en, fast å andra sidan är väl inte en MD21 bästa motorn att köra ifrån någon med !! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 9 September , 2008 Löste du problemet?? Har samma problem med min md3b sjövattenkyld!!! Ska riva den i vinter och funderar på vart jag ska börja leta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mimmififfi 0 Postad 19 December , 2008 Hej Har samma problem med min MD21a Har bytt spridare men utan resultat. Undrar om det kan vara pumpinställningen?? Senast ändrad av mimmififfi | 19 december 2008 | 20:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 19 December , 2008 Jag hade vatten i motorn. Inte hittat det direkta felet utan ska provtrycka toppar samt avgaslimpa i helgen om jag hinner. trevligt vintermys att plocka ner motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubbeljessie 0 Postad 4 Juni , 2014 Hej Vi har problem med vår MD21 Den ryker vit rök och ganska kraftigt också vi har bytt spridare i förrigår. igår rykte den inget men idag ryker den lika mycket igen. vet någon vad felet kan vara? vill gärna fixa detta snabbt så att vi kan njuta av båtlivet igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 4 Juni , 2014 Du har ju svaret ganska långt upp i tråden där det beskrivs vad som kan få en motor att ryka vitt. Hur luktade avgaserna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bubbeljessie 0 Postad 4 Juni , 2014 det luktar rena avgaser trodde inte att det kunde vara spridarna eftersom de är bytta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser