Gå till innehåll
söndag 22 september 2024
Arve28

Förtöjnimg av båt. tykkelse line + mer

Rekommendera Poster

Trenger noen råd. Har kjøpt Crescent Primo vekt 430kg (lengde 488cm, bredde 203cm) og Yamaha F50 Vekt 108kg. På bildet ser dere en flytebrygge. På venstre side tenkte jeg å slå ned et rør ca 3 meter ut fra siden på bryggen og et rør 6 meter lenger inn mot land fortsatt 3 meter fra. Da har jeg 4 punkter å feste båten. Hva tror dere om dette.

Jeg henviser her til www.biltema.se sine varenr.

I flytebryggan tenkte jeg å ha båtring nr 25-308 med muttter på baksiden. Bytter ut til en låsmutter. Tenkte da å feste båten med en lina og karbinkrok og förtöjningsäder för tågvirke nr 25-1871. Hvor kraftig lina trenger jeg? Er 10mm bra? Hvordan lina bør jeg kjøpe? Skotlina 25-0642. Trenger så fender. Hva er forskjell på räfflor eller ikke og er Ø110 lengde 400 passe nr 25-011 eller 25-003? Da er siden inn mot bryggan klar. (Skal også ha klasse3 lås, kätting og låsbydel fra Clas Ohlson)

 

Forslag til hva jeg kan feste rundt rørene jeg slår ned?

 

post-22316-1394235100,9399_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta till rejält på repgrovlek ifall det blir storm. Minst 14 mm.

Sen vad det gäller förtöjning så kan du göra detta på ett smidigt sätt om du vill. Köp eller tillverka själv ett bojankare som ligger på botten. Detta gräver sedan ner sig i botten med tiden. Där ifrån drar du en kedja till-

post-22587-1394235101,5837_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en boj. Då behöver du bara fästa båten med ett rep bak och helst två fram.

I höst när du tar upp båten tar du bort bojen och sätter istället dit en plastdunk som du fyller med vatten. Denna sjunker då till botten som isen inte kommer åt. I vår ligger allt kvar som det ska och då är det bara att fiska upp dunken med en huggkrok eller liknande.

Detta var bara ett tips ifall du vill slippa detta med rör m.m.

 

Senast ändrad av Gesse | 15 juni 2007 | 09:18

post-22587-1394235101,595_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Takk. Har vurdert dette også.

 

Hvordan fester man en karbinhake i et vanlig rep/lina?

Knyter jeg en knute og tenner på med en lighter så det blir svidd sammen eller hva?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man använder inte karbinhake till fast förtöjning (försäkringen gäller oftast inte då) så ska du ändå prompt ha en hake så ska det vara en så kallad merxhake (en variant av karbinhake som kan låsas så att den inte kan öppnas ofrivilligt).

 

Men jag skulle struntat i hake helt, bättre att förtöja på samma sätt på hemmabryggan som överallt annars...

 

Skotlina 25-1871 är väl helt stum, duger den verkligen till förtöjning ?

förslag: 25-1046 eller 25-1047.

 

 

Senast ändrad av Gunnar_ | 15 juni 2007 | 19:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hva mener dere andre om karbinhake? Ser det er veldig mange som har dette?

Rart at så mange bruker dette om ikke försäkringen gjelder?

Har kjøpt disse hos Clas Ohlson. 31-871-4 12mmx4m med rustfri låskrok 2100kg.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Några exempel på regelverk:

 

Försäkringsbolaget:

http://www.modernaforsakringar.se/files/wwEJggTR.pdf

Karbinhakar är helt olämpliga vid permanent förtöjning.



Generell information:

http://www.boatklubb.se/archive/Fortojningar.pdf



Båtklubb/marina:

http://www.vbs-varmdo.se/VBSanlaggningsordning.vhk20060318.pdf

Karbinhake får ej användas



http://www.boatklubb.se/archive/Fortojningsanvisningar.pdf

Karbinhake utan mekanisk låsning (sk. brandhake) är Ej tillåten som fast

förtöjning i hamnen. Däremot så är hakar i gott skick, med tillförlitlig låsning (t.e.x. merxhake och liknande) tillåten.


P.S.

Jag har själv utan incident använt skitbillig karbinhake till min gamla båt med gott resultat...men det var innan jag visste bättre 7.gif\

 

Du kan ju spara några kronor på skillnaden mellan billig hake och riktig och så länge båten inte sliter sig i någon storm så kvittar det väl.

 

Allt jag kan jag göra är att informera om vad jag lärt mig, du bestämmer självklart om du tycker att det är värt risken.

 

Själv anser jag att om/när diskussionen med försäkringsbolaget eventuellt kan uppkomma så är det extra tryggt att veta att man använde riktiga grejor som aldrig kan ifrågasättas. smiley-cool.gif\

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Her var det mye regler:) Atlantica anbefalte 10mm tågvirke på 0,5tonn båt, mens den generelle anbefalte 14mm.

 

Da bør jeg vel kjøpe noe vanlig lina med öye. Hva tror dere om biltema sin Förtöjningslina 25-063 Ø12mm?

Trer jeg öye på linan gjennom en ögleskruv som er fast i bryggan? Så setter jeg på förtöjningsfjäder og lar dette ligge på bryggan når jeg ikke bruker båten. Når jeg da kommer inn med båten så fester jeg linan i knap på båten? Eller er det andre bedre ting å gjøre?

 

Ulempen med slik fortøyning er at du ikke har noe lina i båten om man skal inn til en annen brygge? Hvordan gjør dere dette?

 

Hva heter knopen som man bruker på en knap?

Noen bilde av den.

 

Er M8 öglaskruv sterk nok til båt på 0,5 tonn?

 

 

 

Senast ändrad av Arve28 | 20 juni 2007 | 09:25

 

Senast ändrad av Arve28 | 20 juni 2007 | 09:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hvor får jeg kjøpt bojankare? Arvika/ Karlstad området. Båt med motor er ca 0,5 tonn. Hvor stor bojankare trenger jeg da? Hvor tykk kätting og hvor stor skal boj være?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hva mere trenger jeg av utstyr fo å bruke bojankare?

Vanndybden er ca 2 meter. Tenkte på ca 25kg bojankare. Hvor lang kätting trenger jeg opp til en förtöjningsboj. Er celleplast ok? Hvor langt bak båten bør denne förtöjningsboj være? Må jeg ha på en trinse i förtöjningsboj og i bryggan slik at jeg kan dra en lina/rep mellom å få båten inn og ut? Eller hvordan gjør jeg dette?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...