Logstream 1 Postad 13 Juni , 2007 Jag får kylvätska i kölsvinet när jag kör, ca 2 dl efter 1 timmes körning. Motorn är en VolvoPenta KAD 43:a. Har letat överallt men hittar inte var det kommer ifrån. Har till och med torkat helt rent och kört in ett stort pappersark under motorn för att ha lättare att söka. Det verkar komma från bakre delen av motorn. Alltså inte framme vid pump och vätskebehållare. Någon som har tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 13 Juni , 2007 Tyvärr inte. Jag har liknande problem men klart från främre delen. Diagnosen på varvet var topplockspackningen. Ja den är jättebillig att byta, INTE. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tias 0 Postad 14 Juni , 2007 Om du har en liten käck tandläkarspegel så kan du kika under avgaslimpan om du kan se nåt där. Kan även tänkas att det är packningen mellan limpan och turbon som läcker. Det ska sitta en stålpackning där. Gör det inte det så är det mycket troligt att det är just den som är problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 18 Juni , 2007 Japp - helt rätt! Det är packningen mellan insugslimpan från turbon och blocket där det droppar. Fick stå på huvudet i båten med trycksatt expansionstankt (pump) för att hitta läckan. Funderar på att riva själv eller kanske hälla i en burk kylartätning. Dom skall ha blivit mycket bättre och det är så liten läcka så det bör funka. Annars har någon rivit kompressor, limpa och hela styrbordssidan på en sån här motor och vet hur svårt det är? Fick även tipset att det kunde vara o-ringarna i röret mellan expansionstank och värmeväxlare eller pluggarna till offeranoderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Logstream 1 Postad 18 Oktober , 2007 Det var toppackningen men en burk kylartätning har gjort susen. Pröva det innan ni lägger pengar på att riva toppen (det är dyrt). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser