Kim_Possible 0 Postad 28 Juni , 2007 Hej Linda! Kul att se dig här. Jag beställde din bok efter alla tips här och fick den i posten igår och började läsa igår kväll. Jag har bara hunnit till dina otroligt slagfärdiga rader om vad som egentligen är manligt och kvinnligt. Det är inte klokt egentligen vilka tankar vi planterar in i skallen Men jag ska öva, öva och öva. Jag ska ge mig ut med barnen i morgon tror jag. Om inte modet sviker igen. Och Funkis, Ditt inlägg ska jag printa ut och ta med mig och läsa som styrketår. Faktiskt hela tråden ska jag ta med mig tror jag. Ni är fantastiskt gulliga allihopa. Här i Vänern är det inte särskilt fullt, jag har bara varit på några enstaka ställen där det varit trångt! Problemet är faktiskt just det att hitta kompisar till ungarna men vi får prova och se. Senast ändrad av Kim_Possible | 28 juni 2007 | 21:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 Juni , 2007 Hej Linda & Kim... Jag då som är man med fru och tre barn där jag som ni beskriver oftast står vid rodret när vi skall lägga till... Inte för att jag inte litar på min fru eller kompisar när vi är ute utan för att de inte vågar. Detta kan ju bero på att de vet hur mycket jag älskar att segla och att de vet hur rädd jag är om båten... :-( Nu till min fråga, när vi seglar så försöker jag engagera min fru, kompisar, svärfar, mina föräldrar mm att de skall styra, hissa segel, navigera mm så att jag bara kan lata mig och dricka öl ;-) Men så fort det börjar bli tufft eller svårt lämnar de gärna över till mig (antagligen båda parternas fel) och jag står där vid rodret och dirigerar. Så är din bok Linda bra för tex min fru för att hon skall våga ta för sig mer eller är den bara för ensamseglande tjejer eller tjejbesättningar... Jag älskar segling och tycker framförallt om det teamwork som segling ger och vill då att min fru skall ta mer ansvar men tillsammans med mig och inte utan mig om ni förstår? Vi seglar alltid minst två vuxna och ibland 4-5 vuxna med diverse barn så brist på händer är det inte. Så innan ni hoppar på mig och anklagar mig för att vara mansgris ;-) så får ni förstå att jag försöker men inser också att jag kanske inte lyckas förmedla detta till min fru och att de kanske känner att jag inte vågar lita på dem vilket jag i stort sett gör. Visst skulle jag vara nervös om min fru ville låna båten själv men det är ju en helt annan sak... Så återigen. är det en bra bok för min fru? Kim, lycka till / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilo 0 Postad 29 Juni , 2007 Hej Kim! Det kommer att gå toppenbra! Tro mig, det är inte så himla svårt egentligen. Och minns det jag skriver nånstans i boken: Mina barn tyckte det var roligare när jag körde sämre för då hade de mer att göra på däck med att ta emot här och där. Numera står de bara där och är sysslolösa. Och en skeppare vill ha en nöjd besättning, eller hur? Hej Håkan! Du frågar om min bok är bra för din fru. Egentligen borde du fråga någon annan, jag talar ju i egen sak. Men mitt svar är självklart JA! I varje fall är min ambition att den ska vara det. I boken för jag en diskussion om hur det har blivit som du beskriver och där menar jag att både kvinnor och män ger sitt bidrag. Kvinnorna måste se vad de kan vinna på att ta för sig, det blir roligare om man delar ansvaret. Och männen måste låta dem låna båten för att få träna och misslyckas utan att ha hans blickar på sig. Överhuvudtaget är det svårt att hitta sin roll tillsammans med någon som kan mycket mer. Din fru skulle kanske behöva utveckla sitt seglingskunnande på egen hand. Har hon några kompisar i samma situation som hon skulle kunna träna tillsammans med? En idé som jag har som jag skulle vilja plantera hos alla båtklubbar är följande: Ett gäng fruar går ihop en dag och turas om att öva. Först kör en kvinna hennes båt och alla andra agerar fendrar. Sen tar nästa kvinna sin båt osv. En samvetsfråga till dig är: Måste du ha en båt som du är så rädd om? Det kan hända att du måste välja mellan en blankt skrov och en fru som tar del i båtlivet. Jag är rätt bra på att manövrera men jag skulle aldrig köra en båt där ägaren stod bredvid och flämtade av nervositet. Nu spetsade jag till det lite men jag tror att du förstår vad jag menar ;-) Bor ni i Sthlm kan jag tipsa om att ABF har kurser i båtmanövrering i höst med mig som lärare ;-) Läs boken båda så hoppas jag ni kan ha en bra diskussion sen som grund till hur ni ska gå vidare. Lycka till och hälsa din fru Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 29 Juni , 2007 Håkan: Spela död Jag tycker att ALLA borde läsa boken. Däri står t ex om fördomar om kvinnligt manligt som planterats in i våra huvuden likt skrönor... Så har man ett intresse av människor och relationer i allmänhet kan man ha nöje av boken. Hoppas jag inte säger för mycket nu. Jag har ju bara börjat läsa När jag och min före detta seglade tröttnade jag på att ta del i seglingen därför att han kommenterade precis ALLT jag gjorde. Trots att det var jag som kunde navigera, han kunde knappt läsa sjökorten. Jag hade nämligen sjövana sedan barnsben när vi blev med segelbåt för 4 år sedan. Så när vi var ute på sjön roade jag mig med att bättra på solbrännan eller leka med barnen. Men jag var tvungen att hålla mig vaken och alert ifall han navigerade fel Och jag kunde få höra hela vintern om misstag jag gjort. Däremot var han inte lika road av att prata om sina misstag.. /Stina som inte heter Kim, det är bara mitt Alias! Senast ändrad av Kim_Possible | 29 juni 2007 | 13:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 29 Juni , 2007 Hej Linda / Kim... Vilken båt är man inte rädd om? Vi har haft en H-båt för 55.000:- som vi var rädda om, vi har haft en Diva 399 för 650.000:- som vi var rädda om och vi kommer att vara rädda om nästa båt också. Sen får man ju räkna med olyckor men givetvis måste man vara försiktig och vårda det man har. Det är väl som med trädgård, blommer och vaser? Jag skulle gärna slippa dem men min fru vill ha det och då får man se till att klippa gräset, rensa ogräs och inte ha sönder finporslinet ;-) Skämt åsido så är jag inte pedant men är rädd om grejerna. Min fru har varit medlem i GQSS och varit med på kvinnliga eskaderseglingar men nu har vi 3 småbarn så fritiden är ytterst begränsad. Jag kappseglar på min lilla fritid men hon prioriterar annat på sin. Vidare så kommenterar jag inte allt vad min fru eller andra gör på båten men samtidigt försöker jag ge dem tips på trim, hur hitta balansen på kryss mm mm men utan att ge kritik. Kim... vi kanske ser olika sidor på samma mynt? ;-) Kim du skriver att jag skall spela död och det har jag aldrig testat men nästan. Jag skurade däcket (när min fru styrde) och råkade putta i såpaflaskan men påskruvad kork. Jag tog rodret och simulerade en man/kvinna över bord händelse. När vi kommit på kurs och jag börjat skura däck igen (min fru styrde igen) så puttade jag i flaskan igen och sa att nu var det jag som trillade i... Med lite hjälp lyckades hon manövrera båten för segel till en plats i lagom lä ifrån flaskan. (jag tror hon klarade det på andra försöket?) En annan gång när vi var 2 par ombord så gick jag och min manlige kompis ned i ruffen för att laga mat till våra fruar som styrde och navigerade. Efter maten gjorde vi ett test och stannade kvar i ruffen (det regnade och vi hade tagit av oss sjöstället) och testade hur länge det skulle dröja tills de reagerade men det tog 1-2 timmar så helt handlingsförlamade är de inte... ;-) Det är mer när det kommer till hård vind, reva segel, manövrar i hamn, trassla upp draggar, lägga om förtöjningar på natten, ro ut ankare och allt annat som inte står skrivet i läroplanen ;-) Det är då jag känner att jag skulle vilja bli avlastad och min omkrets ta mer ansvar och då mest för deras egen skull ifall nåt skulle hända mig. Skulle nåt hända tror jag att de skulle reda ut det utan mig men ändå... Så egentligen vill jag mest få upp deras självförtroende... Jag skall spana in boken och kanske köpa den till henne eller mig själv Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilo 0 Postad 29 Juni , 2007 Tack, tack! Hoppas du är lika nöjd efter att ha läst hela boken! Hör gärna av dig med åsikter. Jag är verkligen uppriktigt engagerad i att peppa kvinnor att ge sig ut på sjön; ensamma, tillsammans eller med sina barn eller män som gastar ;-) Tipsa mig gärna om vad mer jag kan skriva eller göra för att nå det målet. Hälsar Linda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lilo 0 Postad 2 Juli , 2007 Hej Håkan! Jag såg inte ditt inlägg förrän nu. I boken skriver jag ganska mycket om vad jag tror det beror på att ser ut som det gör på sjön. Jag har inga illusioner om att kvinnor är utan fel, självklart har vi också ett ansvar. Det bästa tror jag är om man kan kommunicera ordentligt med varandra, då brukar man kunna hitta ett sätt att få saker att fungera. Med risk för att verka tjatig föreslår jag igen att ni läser boken, jag tror att ni kommer att kunna använda den som en grund för en diskussion om hur just ni vill ha det på sjön. Hör gärna av dig och berätta hur det går! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hhedstrom2369 0 Postad 2 Juli , 2007 Vi får se, jag funderar på ge henne den i present. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 Juli , 2007 Hej Kim och Lilo Klart att tejer ska segla. Den kille som inte tycker detta är väl ingen seglare? Kom just hem från en segling Gbg-Hunnebo och mötte några tjejer som seglade ensamma eller flera tillsmamans. Låg i Smögen när det kom in en Najad 55 med 6 tjejer i Samma segelställ, såg mäktigt ut. Gubbarna i sina båtar ställde sig upp som tuppen i en hönsgård å kollade. *S* Har en dotter som tjötar på sin pappa att få lära sig segla, visst skall man uppmuntra sina döttrar eller fruar att ta hand om rodret! Kim, undrar hur det går för dig. Har du tagit steget ut med ungarna Mvh M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 4 Juli , 2007 Hej Nej i fredags när jag sist hade barnen blåste det kuling så det kände inte som ett nybörjarsegelväder. I måndags däremot var jag ute själv och övningskörde för motor. Jag kan tänka mig vad de som fiskade i båtarna i vassen tänkte men jag är nöjd. Det är eg. inte så svårt att gå för motor men jag har utombordare så gasen och växeln sitter lite taskigt till bakom akterpulpeten.. Till veckan blir det segling, om det bara blir väder Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 Juli , 2007 Ja det är väl skit samma vad gubbarna i vassen tänkte. Det är den egna självkänslan som gäller. Ta och hissa focken eller storen nästa gång du är ute. Du vet små små steg lär barn att gå.. Köpte du något roderlås? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 4 Juli , 2007 Jodå, jag struntar högaktingsfullt i vad fiskarna i vassen tänkte Jag bjuder gärna på lite underhållning när jag lyckads rädda min fender flera ggr och navigera fint runt sista gröna pricken i rännan fram- och baklänges! Jag försöker få ordning på roderlåset som sitter där. Hoppas att det räcker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 4 Juli , 2007 *S* Du menar puttifrånkorvar *S* Ok är mer än nöjd med mitt Tiller Lock. Funkar utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JeanetteJ 0 Postad 10 Juli , 2007 Hej! Jag är en ensamseglande tjej! Har seglat så sedan jag var 16 år. Det jag anser vara viktigast på sjön är att jag vet att motorn fungerar vid en ev. situation. Om motorn går sönder så måste jag själv veta hur jag ska laga den. Som jag brukar göra när jag är ute är att jag innan jag lämna bryggan gör klart för sättning av seglena. Sen låter jag alltid motorn gå en stund så jag ser att den kommer upp i temperatur och kyler ordentligt. För oss har det varit det vanligaste problemet att någon slang brustit och det är trist när man är ute själv och det börjar tjuta. Sen gäller det att alltid ta det lugnt! Jag vet att det är många blickar på tjejseglare när man lägger till i ex.vis sandhamn men tar man det bara lugnt och försiktigt så går det med största sannolikhet bra. De jag ser som har problem är de som stressar upp sig. Det är faktiskt inte så mycket som kan gå fel om man bara glider in långsamt. Jag får ofta mycket beröm när jag är ute just för att jag gör snygga och ostressiga tilläggningar även i hårt väder. Nu senast fick jag beröm av en väldigt känd gammal Americas Cup seglare som var väldigt imponerad.Jag själv förstår dock inte vad det är som är så svårt att det är värt att bli imponerad av. Sen OM det går fel så är man ju faktiskt tjej så då kan man bara fnittra lite åt det och alla kommer tycka man e duktig ändå! Som tjej har man den fördelen att man alltid kan få hjälp om man behöver. Själv föredrar jag att lära mig precis allt själv som att laga problem hos båten/motorn/pumpar etc. just för att jag ska veta nästa gång det händer hur det ska lösas. Vädret kan man alltid kolla innan man går ut. Är sannolikheten för vindar över 15m/s mer än 20 % kanske man inte ska bege sig ut ensam med barn i båten. Om det behöver göras något av dig medans man är ute och åker så kan ju faktiskt någon av barnen ta över rodret en snabbis om man är ute på tex en stor fjärd och man ser att det inte är några båtar/faror i närheten. Autopilot är grymt bra! Dt har jag och det är perfekt om jag behöver gå upp på däck och ta ner segel osv. Då har jag bara med fjärrkontrollen så kan jag styra ändå. Som någon tipsade om innan. Ta med en kompis som kan hjälpa dig ifall att men gör allting själv ett par gånger. Det kommer ge dig trygghet och erfarenhet! Lycka till med seglingen i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 11 Juli , 2007 Hej Kim.Tänk om alla vi grabbar var lika noggranna som du med att lära oss saker, det vore lite lugnare i hamnarna då tror jag. Ett tips från mig är att göra allt så enkelt som möjligt. Om jag förstog dig rätt så har du reglagen till motorn sittande på motorn, jag skulle nog försöka montera ett enspaksreglage i sittbrunn, så du slipper krångla med gas och växel. Kanske är lite kort om tid just nu när man vill ut men det funkar mycket bättre när man slipper jobba bakom ryggen. Annars är min inställning att våga men ta inga risker, du kan mycket mer än du tror, dessutom har du ju avslöjat att det var du och inte fd sambo som hade sjövanan.Ha en kanonsommar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 11 Juli , 2007 Hej hej alla glada Kommer just hem ifrån min första ensamseglats med mina två minderåriga gastar. Vad var det att oja sig för? Ja, jag vet inte. Iaf så länge vädret var OK och sjökorten stämmer . Vi hade en superfin segling dit och slog nästan loggmätaren i botten. Och alla som låg vid bryggan där vi landade har nog läst Linda Lindenaus bok för ingen reagerade så där jättemycket. Eller så kanske det var med värdigheten som vi gled in, att vi såg ut som om vi inte gjort något annat Vad var det som var bättre utan man i båten? * Mindre trängsel i båten * Mindre tjafs i båten * Raka puckar Vad var det som var sämre utan man i båten? Mycket mer att göra Lite tråkigt när barnen somnat på kvällen Recensioner på Lindas bok kommer en annan gång. Och jag kanske tar det direkt med Linda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 12 Juli , 2007 Vad var det som var bättre utan man i båten? * Mindre trängsel i båten * Mindre tjafs i båten * Raka puckar Oj, oj, oj! Ja du är inte rädd att sticka ut hakan i detta mansdominerande forum inte. Hatten av för det. Dock vill jag kommentera ovanstående då detta enligt mig är inte helt sannt utan en släng av kvinnosjukan generalisering. Mindre tjafs och raka puckar får du även med en man i båten. Om du inte får ihop det med en toffel dvs. På en båt kan bara en vara kapten. När du är ensam är det du. När man är flera måste man bestämma sig innan man ger sig iväg vem som är kapten. Kaptenens ord är lag. Då blir det inget tjafs.Är man två starka viljor kan man väl turas om att vara kapten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 12 Juli , 2007 Dock vill jag kommentera ovanstående då detta enligt mig är inte helt sannt utan en släng av kvinnosjukan generalisering. Du kanske har rätt. Det kanske är personberoende och inte könsberoende. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 11 Augusti , 2007 Hej Alla Glada! Jag vill bara följa upp min tråd ifall någon undrar hur sommaren varit. Jodå, jag har seglat så pass många gånger själv nu så det känns inte konstigt längre. Jag har inte varit helt ensam i båten men alltid varit ensam om ansvar och kunskaper, har alltså fått delegera ut det som är enkelt att göra. Mitt största problem är utombordsmotorn. Det är så meckigt att böja sig ner under akterpulpit för att gasa eller växla. Visst är det smidigt bara man har koll på reglagen att kunna vända som om jag hade bogpropeller men jag vill kunna se framåt hela tiden, särskilt om det blåser. Att sätta segel är inga problem. Men jag ska investera i rulle under vintern så det blir lite lättare. Tack alla för alla glada tillrop Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 12 Augusti , 2007 KUL att höra att det gått bra. Det fungerar bara man försöker... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 13 Augusti , 2007 Tycker också det är kul att höra att det gått bra för dig att segla. Det gör ju det oftast och för mig är det bara ett tecken på ansvar att du oroat dig INNAN du ger dig ut med dina barn. Det är ju bara i sämre väder det kan krisa och hur ofta är man ute då? Jag har bara varit ute en handfull gånger själv ( tar mot lite att skriva det - för bilden av en s.k. erfaren seglare är väl att du ska kunna behärska alla väder? Dvs också varit ute själv i hårt väder ) Men för mig är en erfaren seglare någon som tänkt till INNAN och därför vet lite mer om vad som ska göras när det krisar ihop sig...Passa dig så vi här på forumet inte utnämner dig till erfaren snart, det har inte alltid med sjömil eller antal stormar att göra! Motor? Förstår vad du menar. Jag bytte från utombordare till inombordare när vi fick barn nr 2, då fick vi toa, spis och värme på köpet ( Express till Comfort 30 ). Det var en klart lyft att bara trycka på knapp för att starta! Fast jag kommer ihåg de första turerna, kändes som att komma ombord på ett skepp... ( fast jag som sagt var en erfaren seglare...) Efter ett tag var det precis som tidigare - som att fickparkera en småbil. Så är det, man vänjer sig. Ge dig ut och ensamsegla också, det är det perfekta sättet att fundera igenom tilläggning med färdiga tampar klara på knapen osv Man växer med sitt första soloflyg - säger en kompis som just tagit ett enkelt flygcert på gamla dar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
velum_navia 46 Postad 13 Augusti , 2007 Hej Kim_Possible Kanonkul att det har gått bra i sommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kim_Possible 0 Postad 13 Augusti , 2007 Ge dig ut och ensamsegla också Nja, jag är inte så intresserada av det, det är liksom inte där nöjet är Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arvikaglava 4 Postad 1 Oktober , 2013 Hej. Jag råkade läsa den här gamla tråden och blev nyfiken. Hur har det gått? Seglar du än, Kim? Jag är visserligen man och har seglat så länge jag minns, men är uppvuxen med tjejer som kan segla så för mig är det inget problem. Jag är med i en förening,Sällskapet Vikingatida Skepp, i Göteborg. Och vem tror ni vi hade som instruktör när vi lärde oss segla råsegel Jo en tjej, Lena Börjesson, som seglat skeppare på massor av båtar. Det är väldigt roligt när vi är ute med Vidfamne ( 17 ton ) och ligger i nån hamn och folk frågar vem som är skeppare (hövitsman heter det på ett vikingaskepp) och det råkar vara just då en tjej för befälet. De flesta ser förvånade ut när en ung tjej har befälet fastän det kan vara flera äldre män i besättningen. Men det är ju egentligen inte det minsta konstigt. Bli gärna med i föreningen, det finns ingen skillnad på män och kvinnor när vi är ute och seglar. Inte heller då vi fixar käk! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IW23 0 Postad 3 Oktober , 2013 Måste vara svårare att segla med två barn än ensam för det blir väl mer att ha koll på. Kan du ha med ngn kompis eller släkting som kan hjälpa dig att ha koll på barnen medan du har koll på båten? Så kan ni kanske vara bara ni tre sedan, på sikt? Om jag vore du skulle jag segla längre sträckor när du bara här vuxna med dig ombord och sedan gå väldigt kort sträcka per dag när barnen är med kanske en timme drygt. Ang väder: är prognosen lite lurig kan man ju håll sig i mer skyddade områden tex i mellanskärgården om sthlms skärgårg Att ge upp seglingen tycker jag inte du ska ha som ngt alternativ ens det är ju perfekt sommarlov för barnen med. Kanske kan kolla med QSS om du kan dra ihop ngn segling med andra mammor och barn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Majorskan 0 Postad 27 November , 2013 Hej! Du kan alltid lägga upp på QSS hemsida att du behöver gast alternativt gastar när du ska ut. Jätte bra, man träffar trevliga kvinnor med varierande kunskap. Är själv med där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser