larssonm 1 Postad 13 Juni , 2007 Idag så skulle jag byta olja i växelhuset innan sjösättning till helgen. När jag öppnade pluggen så rann det först ut ca 0,5-1dl vatten o sedan olja... misstänkte att det läckte lite bakom probellern då det var spår efter olja där som runnit, så är väl där vattnet kommit in. Vet inte när motorn var i sjön sist och jag har bara haft spolmuff de gånger jag startat. Tog bort propellern och skruvade bort axeln innanför och då rann det ut lite mer vatten och olja. Den enda tätning jag såg är en o-ring, är det allt som tätar in till växelhuset bakom propellern? Dreven o så innanför såg blanka o fina ut, såg inte ut att vara något slitage på dom. Finns det nåt klet man kan ha på oringar för att få lite extra tätt ? Hur ska jag vara säker på att allt vatten är borta sen ?? skruvarna e borta så det kan rinna/droppa, sen när jag köpt ny oring och monterat tänkte jag fylla på olja och låta motor stå på tomgång med växel i så det går runt en stund och sedan tappa ur och fylla på med ny fin olja... Räcker det att skölja rent med olja så eller bör jag göra fler byten ? Motorn är en Mercury Thunderbolt 650 (65hk) -75 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Steff008 4 Postad 14 Juni , 2007 Hej, Normalt brukar det inte fungera med något klet, i alla fall inte någon längre tid. Vill man göra det ordentligt skulle åtminstone jag göra enligt följande: - Ta loss växelhuset från motorn. - Byt tätningar runt propelleraxeln (och bussningar ifall de är glappa) - Byt tätningar kring drivaxeln (under impellern) eftersom dessa normalt läcker när ingen vet vart vattnet kommer ifrån. - Byt impeller när den ändå är lös. - Byt tätningar kring avtappningsplugg och nivåplugg innan dy fyller på ny olja. Naturligtvis bör växelhuset vara rengjort innan man fyller på ny olja. Man bör också kolla så att man inte har några sprickor i växelhuset eftersom proceduren då blir en helt annan. Mvh, Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser