Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
PederGbg

Omvandlare 12-230?

Rekommendera Poster

Såg en annons i ett reklamblad från Harald Nyborg att de hade omvandlare för 299 kr (300w) och 399 (600w). Funkar det att ha en sån i båten, plugga in den i ciggutaget och koppla in dator eller dyl? Skall man ha 300 eller 600w. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 300 och den räcker gott  till både dator och laddning av kamera, telefon m.m.

Men skiljer det inte mer än 100 spänn så skulle jag slå till på 600 wattarn

Senast ändrad av Dunkelfink | 13 juni 2007 | 22:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst sdk780

Hej!

Ger dom ren sinus eller modifierad sinus! Låter för billigt för att vara ren sinusvåg på dessa och då kan man skada elektronik!

Mvh P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är sinusvåg eller inte spelar ju inte så jättestor roll. De aldra flesta aparater utom vissa frekvensberoende (vissa CRT-TV t.ex) klarar sig lika bra på fyrkantsvåg eller vad det nu är.

Ska du dock ha laddare till datorn känns det ju rent spontant som om en 12-laddare direkt till datorn vore smidigare och snålare. Blir ju iof lite mer grejer och 230V är ju aldrig fel att ha. 

Med tanke på prisskillnaen så skulle jag lätt valt 600W-varianten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 300 W tar en hel del ström för att inte tala om 600-wattaren.

Bäst att koppla på egen säkring och inte på cigg.uttaget som ofta blir för hett och förstörs. 

Strömmen till en 600W blir upp till 50 A, nästan som en startmotor! Cigg.uttaget bör nog inte belastas mer än 10A. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

300 wattaren är säkrad med en 15A Glassäkring i det medföljande cigguttaget. Men absolut, det gäller ju att har riktiga kablar och anslutningar till uttaget, som i sin tur klarar strömmen. Jag har 2,5 kvadrats fintrådig kabel. Det fungerar alldeles utmärkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

12Vx15A=180W kan du ta ut innan säkringen brinner av!

Nu är det förluster också så du får nog inte ut mer än 150W innan säkringer går.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fel min vän.

Det finns mycket som far illa av fyrkantsvåg eller modifierad sådan med lite avrundade pulser.

Alla roterande maskiner som drivs och är byggda för sinus sliter ont.

Transformatorer m.m. far illa och har en helvetisk värmeutveckling med fyrkantsvåg.

Dit hör även all elektronik som styrs av pulser och där störningar byggs upp av fyrkantsvågen och elektroniken i apparatur, som inhandlas för vanligt väggutag är inte förberedda för fyrkantspulsen så det kan gå käpprätt åt h....e med dyrbar elektronik.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därför är en växelriktare bra att använda till switchade nätagg som t ex nutida laddare/batterieliminatorer till mobiler,datorer etc.

Eller så snålar man inte och köper en med ren sinusvåg. 2 laxar för en 300 W. Köper man en Mascot så krydda prisetsmiley-cool.gif\

Jag är toknöjd med min snåla växelriktare med mod. fyrkantsvåg,funkar kanon att driva datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Omformare i all ära, men jag skulle nog hellre satsa lite mer pengar och köra med 12-voltsladdare. I en gammal dåtid läste jag något om att el som riskerar komma i kontakt med fukt måste skyddsjordas, hur lösa det med en omformare? Vatten och starkström är ingen bra kombination!

Så om mitt minne inte sviker mig vill jag minnas, för att du ska få en dödlig stöt behövs inte mer än några ynka hundra milliampere (0,x)A.Om jag räknat rätt så kommer du att ta ut ca 1,3 A (1300mA) vid 300w och det dubbla vid 600w. Sä var försiktig! Du kan själv räkna ut strömmen genom ohms lag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju rätt. Har inte tänkt på det. Undrar varför man förinstallerar med en 15A säkring i den medföljande ciggpluggen. Och till yttermera visso, att det fungerar !? Jag blir faktiskt lite konfys... Förmodligen måste det bero på att jag aldrig maxbelastat omvandlaren. Men ändå, varför medlevereras en 15A säkring....  Jag skall maila tillverkaren och höra deras kommentar.smiley-undecided.gif\

============================================================================

Fick svar direkt direkt. SBS-Error RTFM....

15A är monterad i ciggpluggen för att ciggpluggar tål inte mer.

Den andra medföljande kabeln, som har krokodilklämmor är säkrad med 35A.

Då är man ju uppe i 420W på en 300W omvandlare. Det låter ju mycket mer realistiskt.

Vad göra, annat än att skämmas... 7.gif\

Man lär sig hela livet...

Senast ändrad av Reine | 15 juni 2007 | 14:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmmm...jag tror jag avstår från köpet och köper en 12-volts laddare till datorn istället.

/Peder

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Valde själv att köpa en 12v-laddare till min dator med ciggkontakt eftersom jag då även kan använda min dator i bilen och visa film för barnen på långresa. Den är också mycket liten vilket gör att man kan ha den liggande i datorväskan. Hittade en till ett ganska bra pris hos Clas Ohlson som jag är mycket nöjd med, kolla bara att den kan leverera det Volttal och effekt som du behöver till din dator. Det är skillnad på hur mycket effekt de olika transformatorerna kan leverera.

Sedan är det ju klart att inverter har många andra fördelar men de slukar batteri det är en sak som är säker. Dessutom har alla som jag sett en viss tomgångsspänning vilket gör att du inte får ut alla watt till dina anslutna enheter. Är det något som man är rädd om på sjön så är det väl att tömma sina batterier i onödan.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min dator funkar ner till 11 volt i båten. Har kollat och den kanske funkar ännu lägre, men vill inte fresta den mer.

När det gäller 12 till 220 volts omvandlare, så stämmer inte alltid verkningsgraden och spänningen ut med fabrikanters uppgifter.

Jag har själv varit med och konstruerat omvandlare och då med fyrkantspulser till ren sinus och halvblandade saker som konstlade sinusvågor. En fyrkantspuls går att modifiera med drosslar och kondingar till en konstlad sinus.

Den omvandlare jag har själw, är ett eget bygge och väger fläsk och har som standard 2000 Watt ut och ren sinus och 90 procents verkningsgrad.

Jag kan starta maskiner som kräver mer än 2700 Watt i starten med den.

Men jag kan inte bli klok på vad i helsike jag ska med den till på sjön, förutom att köra vinkelslipen, eller minisvetsen.

Det finns i dag bra lösningar på det mesta och det är onödigt att köra en omvandlare till en annan omvandlare som i sin tur driver något som i sin tur.....

Ren energiförlust.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddar man en mobiltelefon med en inverter så blir det väldigt kostsamt ur energisynpunkt, då är det bättre att skaffa sig en laddare via ciggkabel, dessa kostar dessutom inte många kronor idag.

/Wahlis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...