Dunkelfink 0 Postad 13 Juni , 2007 När man tittar på www.drev.se så har de ju bennets trimplanssatser med plåtar och allt, men vad gör det om man väljer satsen med för stora plåtar ?, min båt är bara 5,30 lång, men jag undrar om det spelar nån roll om jag väljer satsen med plåtar för båtar mellan 20-23 fot ? går den tyngre eller något sånt ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 13 Juni , 2007 Hej. Rekomendationerna från tillverkarna om storleken på trimplanen är baserade på vilken storlek som behövs för att få båtar av en viss storlek att gå bra i sjön.Du kan säkert sätta på större trimplan än rekomenderat men mereffekten blir troligen försumbar, men priset blir högre. M.V.H Göran. S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Juni , 2007 Hej! Jo, jag håller absolut med föregående talare! Det finns ju en orsak till varför det finns trimplan i olika båtstorlekar. Eller om man vänder på det: Det finns ingen anledning till att välja den större varianten. Frågan är om du ens verkligen behöver just trimplan....det kanske kan räcka med en Hydrofoil LZ för ca. 200 kr från Clas Ohlson! Det beror lite på vad du vill uppnå. Frågan är: Varför vill du ha just trimplan? Är det för att du inte får upp båten i planing eller är det av andra orsaker? Vad har du för motor? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 13 Juni , 2007 Jag har en yamaha 115 , så det är inga problem att få den att plana, men jag vill kunna köra långsammare utan att tappa planingen, jag vill slippa att den slår när man trimmar ut motorn, och så vill jag kunna få den rak oavsett om jag har sned last (folk) i båten. som det är nu så sitter man gärna längst bak etfersom det är en Ht båt och det blir väldigt kvavt å varmt under taket, och med 150 Kg motor på så blir den väldigt tung i baken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser