Rolfarvid 0 Postad 13 Juni , 2007 Backproblem med inombordare Volvo Penta med drev. Då jag backar svänger alltid båten till babord, fast jag har fullt utslag styrbord. Inget hjälper varken gaspådrag eller låg fart. Fören svänger ut. Det går inte att backa till styrbord. Ny båtägare tacksam för tips på vad jag gör för fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 13 Juni , 2007 Citat från Båtnytt:s Nybörjarskola - del 1 När det gäller styrpulpetare och mindre HT-båtar kan man konstatera att de nära nog är omöjliga att backa med åt höger (vi förutsätter högervarvad propeller). Propellern snurrar vid backning åt andra hållet och vill därför dra aktern åt vänster. Så även om man styr kraftigt åt höger går båten i stort sett rakt bakåt. Vid backning åt vänster svänger båten däremot runt på en femöring. Båtnytt:s Nybörjarskola - del 1-3 (motorbåtsåka) finns här: http://hem.passagen.se/fam.claesson/index_000001.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 13 Juni , 2007 jag tror knappast att du gör något fel. Det är bara att acceptera att sidokrafterna hos en högerskruvad popeller gör det mycket svårt att backa ät höger. Oavsett att du har fullt högerutslag på drevet så drar propellern aktern åt vänster. Om du planerar din körning efter detta oundvikliga faktum så kommer du snart att inse att du t.o.m. kan dra nytta av det. MvhLamatu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolfarvid 0 Postad 22 Juni , 2007 Tack för tipset! Skönt att det inte är mig det är fel på. Nu är det bara att lära sig att göra rätt Hälsningar Rolfarvid Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 23 Juni , 2007 Gör du små gaspådrag med stopp så glider båten åt rätt håll. Ett gasande ner i varv och efter en stund ett gasande till. Bara ut och prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser