Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
starmac

Montera stereo i motorbåt (plast), svårt?

Rekommendera Poster

Har köpt min första båt, en bayliner 175 bowrider vilken funkar perfekt för mig som är nybörjare. Jag tänkte montera in en stereo och 2 högtalare och undrar ifall detta är svårt att göra själv om man är hyfsat händig? Är det bara att såga hål i plasten, dra kablarna och sätta dit högtalare och stereo eller vad ska man tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det är nog både lätt och svårt beroende på hur man ser på det hela.

Att montera t.ex. består ju av två problem som ska övervinnas: 

Det första problemet är rent mekaniskt/tekniskt, nämligen att kunna urföra själva arbetet som sådant med att såga ut hålet för högtalaren osv. Det andra problemet består i att kunna bedömma var man vill ha högtalarna placerade men framför allt kunna bedömma om just den önskade placeringen kommer att resultera i ett bra ljud eller ej! Just det sistnämnda är det svåraste av allt. 

Oavsett hur duktig man än är på både mekanik/teknik och på även ljud så är bedömningen av ljudets beteende någonting som kräver både kunskap och erfarenhet. Om man inte ställer så höga ljudkrav så är det bara att smälla in högtalarna där man vill ha dem och hoppas på att det blir tillräckligt bra (och det blir det som oftast), men om man ställer riktigt höga krav på ljudkvaliteten så bör man låta en person som är kunnig på t.ex. biljljud titta på båten först innan du sätter sågen i båten. Hur det ser ut på båten just där du vill ha högtalarna placerade kan resultera i att du kanske ska ha andra högtalare än vad du hade tänkt dig.

I normala fall så blir det nog bra i de flesta fall även utan hjälp från något ljudproffs, men om du är en riktig ljudnörd och ställer mycket höga ljudkrav så bör du absolut konsultera en sådan!

Hälsningar:

Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...