Arve28 0 Postad 13 Juni , 2007 Da skal jeg hente min båt med Yamaha F50 4takt motor. Denne er helt ny så da er det vel bare å sette den på vannet. Men: Denne motoren skal vel kjøres inn og hvor lenge? Er det bare at man ikke presser motoren for mye? Maks fart er rundt 31knop. Hva bør jeg maks kjøre den i starten? Andre ting jeg bør tenke på? Hva gjør jeg om høsten når jeg skal ta den opp? Hva gjør jeg neste vår før jeg setter den ut på vattnet? Når motor er ny bør den da sendes til service elleer kam man gjøre ting selv? Gjerne si litt om service på båt også. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 13 Juni , 2007 Hej! En helt ny motor ska köras in först innan du kan använda den på ett normalt sätt. Du kommer att få med en instruktionsbok där det står beskrivet hur du ska göra för att köra in motorn. Dessa instruktioner ska du följa till 100 % och inte bara till 99 %! Hur motorn ska köras in varierar från fabrikat till fabrikat (och ibland mellan de olika modellerna), men den vanligaste principen ser ut ungefär så här: Motorn ska köras in under de första 10 timmarna. Under dessa 10 timmar ska man köra med olika varvtal i olika antal timmar. Vilka varvtal och hur länge man ska köra på just det varvtalet framgår i instruktionerna. Sedan brukar de flesta motorer vilja ha 1 % extra oljeblandning direkt i bensintanken under inkörningen. Detta framgår också i instruktionsboken. Mitt tips är: Se till att du 1: verkligen får med instruktionsboken till motorn och 2: följ alla instruktioner mycket noga så får du en motor som får bra förutsättningar till att hålla i många år! När du ska ta upp båten på hösten inför vinterförvaringen så ska du absolut göra en vinterkonservering av den! Det är mycket enkelt och är billigt. Så pass billigt (ca. 100 kr/burk) att det är direkt dumdristigt att låta bli! Konserveringsmedlet skyddar inte enbart från mycket kostsamma frysskador utan den skyddar även mot rost och andra avlagringar. En billigare försäkring är svårt att hitta med andra ord, så detta är en (tycker jag) en självklarhet att man ska göra varje höst! Du har ett antal års garanti på din motor. Gissar att det är 3 år i ditt fall. För att garantin ska gälla så rekommenderar jag dig att varje höst lämna in motorn för service de första 3 åren. En del service (som t.ex. byte av växelhusolja) kan du rent kunskapsmässigt klara av att göra själv, men för att garantin verkligen ska gälla så bör du överlåta precis ALL service de första 3 åren till verkstaden. 4-taktsmotorer är meda avancert än 2-taktsmotorer. Jag rekommenderar dig därför att lämna in den på service varje år till verkstaden. Men visst....att byta t.ex. växelhusoljan kan man ju alltid göra om man vill. Ett tips: Se till att köpa ett bensinfilter med vattenavskiljare!! Det skyddar motorn för haverier och är en mycket god investering! Till våren så startar du motorn och låter den gå på tomgång i helst 10 minuter innan du mjukt och försiktigt kör iväg. En del blandar in 0,5 % till 1 % motorolja direkt i bensintanken första gången på våren, men vissa motorer behöver man inte göra det med. Däremot så mår alla motorer bra att få en mjukt uppvaknande efter vinterns dvala. Man bör alltså se till att köra ganska lugnt innan motorn har blivit riktigt genomvarm. Efter några minuters körning så är det bara att köra på som vanligt. Inga märkvärdigheter alltså. Båten vårdar du bäst genom att tvätta den varje år så fort du har tagit upp båten från sjön. Då menar jag max några timmar efter att den har kommit upp från sjö, för annars fastnar smutsen väldigt hårt. Spola av den med högtryckstvätt och gnugga bort allt i bottenskrovet med en svamp. Är det väldigt smutsigt så kan du använda ett medel som heter Y-10. Den är otroligt effektiv men ganska dyr. Men det är den värd!! När du har tvättat hela båten med schampo så bör du vaxa den. Gör denna procedur varje år för då blir det enkelt och mindre fysiskt jobbigt att arbeta med den plus att du då har en fin båt många år framöver. Lycka till med båtlivet och ha en trevlig sommar! Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 13 Juni , 2007 Hej Arve28! Kul att det blev båtköp till slut. Du gjorde verkligen en grundlig genomgång av marknadens utbud innan du slog till. Vad blev det för båt? Yamaha F50 - ett bra val. Roddarn fick med det mesta tror jag du behöver veta. Lite ytteriggare info: 1. Om du redan nu vill kolla i instruktionsboken till Yamaha F50 så finns den i PDF (på engelska) på Yamaha USAs hemsida: http://www.yamaha-motor.com/outboard/service/viewmanuals/outboard_manuals.aspx (Du får välja 2005 för det är den senaste de har där för F50, manualen går ej att skriva ut men att spara hem och titta på går bra.) 2. Sprängskisser på din motor finns även på Yamaha USAs hemsida: http://www.yamaha-motor.com/outboard/parts/home.aspx 3. Det är 2 års fabriksgaranti på Yamaha. det går att köpa till 3 års försäkring som i praktiken innebär en förlängd garanti. Hos vissa handlare får man 5 års garanti från början. 4. En utombordare är gjord för att varva, den skall inte bara köras på låga varv. Dra ur den en sväng på varje tur så den kommer upp i arbetstemperatur ordentligt, det kommer den att må bra av. Låt motorn värmas upp några minuter innan du drar iväg ut på sjön, och när du kommit hem till bryggan igen låt motorn gå på tomgång en stund så den får en mjuk temperatursäkning innan du stänger av den. 5. Jag tycker det är bra att ha en reservpropeller med i båten och vertyg så propellern kan bytas ifall nåt skulle hända (påkörning av nåt flytande föremål eller nåt under vattnet hårt föremål). 6. Om du har trailer så ha helst motorn hängande rakt ner om markfrigången tillåter detta. Man skall inte ha motorn uptiltad under transport vilande på den lilla stödklacken som förmodligen finns på din motor. 7. Har du råd så lämna in på service under garantitiden. Då blir det aldrig nåt snack om vem som gjort servicen i händelse av nåt garantiärende. Annars att göra service på hösten är ganska enkelt. 8. Efter ca 1000 timmar eller 5 år vilket som inträffar först skall kamremmen bytas. 9. Ha _alltid_ fäst dödmansgrepps-sladden på föraren när motorn är i gång. En herrelös båt med motorn igång kan ställa till mycket obehagliga saker. Lycka till! /Bo Senast ändrad av bossee | 13 juni 2007 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 13 Juni , 2007 Takk. Det ble en Crescent Primo med Yamaha F50. Håper dette blir en bra første båt. Nytt er best å når jeg fikk den billigere enn noen begagnade på Blocket.se så tror jeg dette blir bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gesse 0 Postad 13 Juni , 2007 Kul. Jag har haft en Crescent Primo tidigare. Fast den var med en Yamaha 40 hk. Med en 50 hk blir det perfekt. Du blir säkert helnöjd för den går riktigt bra i sjön. Bara att gratulera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arve28 0 Postad 13 Juni , 2007 Om manualenikke kan printes ut kan trolig denne linken hjelpe: http://www.verypdf.com/?gclid=COehoIOJ2owCFQErlAodLAtkYw Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser