Gnomen 0 Postad 13 Juni , 2007 Hej Jag är nybliven ägare av en Maxi 68 med en Seldenrigg. Jag har läst att man skall vrida åt toppvant och undervant för hand så mycket som möjligt, därefter 7-8 varv på toppvanten med mejsel/skiftnyckel, men inte mer än 10 varv. Därefter skall undervanten vridas drygt hälften så många varv med verktygen. 1) Vad händer om man spänner toppvanten hårdare än 10 varv? 2) Och vad händer om undervanten är lösare spända än drygt hälften? 3) Hur mycket av belastningen vilar på topp- resp undervanten? Tacksam för svar från er som vet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 13 Juni , 2007 Ställ samma frågor på www.maxisidorna.se så kan säkert någon hjälpa dig. På min maxi 77 spänner jag under vanten hälften så hårt som toppvanten. Sen tror jag inte det är så himla noga hur många varv man spänner. Ta det på känn. Se bara till så det är jämt spännt så att inte masten lutar åt något håll. Ögonmått eller använd storfallet som mått. Sen spänner du babystaget så det blir en lätt böj på masten. Senast ändrad av Crona | 13 juni 2007 | 16:23 Senast ändrad av Crona | 13 juni 2007 | 16:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 13 Juni , 2007 För 7/8 partialrigg med svepta spridare (gissar att det är en sådan på 68:an): Enligt Selden skall toppvanten spännas åt till 20% av brottgränsen, dvs betydligt mer är vad du beskrev. Toppvanten får aldrig bli lösa på läsidan i hård kryss.Undervanten spänner du så att masten får en aningens böj bakåt. Inte för mycket, men en liten böj. På min hoj har jag ca 20% på toppvanten och ca 14% på undervanten. Man ser att toppvanten sackar lite på den hårda kryssen, men jag har inte hjärta att dra åt mer. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 13 Juni , 2007 Se till att du smörjer vantskruvarna ordentligt om du skall spänna vanten till 20%. Mindra bra om vanskruvarna skär ihop för dig... Lite spännande var det sista varven. Man trodde att hela riggen skulle tryckas ner genom botten på båten vilken sekund som helst. Men det gick, och bra blev det. Det är en helt annan femma att spänna en masthead-rigg (typ 77:an). Där skall du nog följa Cronas råd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 14 Juni , 2007 Tänkte precis svara på fråga om mast på en 68:a längre ner ... så du ska få samma tips. Jag kör med en spänningsmätare. Det är en metallpryl med en skala där du töjer vant och stag lite i sidled och så kan du läsa av. Den stora vitsen med denna är att du kan få samma spänning på bägge sidor av masten - att spänna lika många varv är en bra metod men att mäta är ju lite mer exakt. Då kan du också direkt se om du spänt så mycket som du \skulle\ eller om det är en bra bit kvar. Man ska ibland sätta an mer än vad man tror... Prylen finns bla på Watski, heter \VAJERT\ och har artikelnr 16420. Pris ca 450 kr. Sida 186 i katalogen. Den funkar tillräckligt bra anser jag men det finns mer avancerade som gör samma sak. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 14 Juni , 2007 VAJERT är prylen även jag använder för att mäta spänningen. Fungerar helt OK, är enkel att använda och kräver ingen el/batteri. Den har även markeringar för 10, 15 och 20% av brottgränsen för vajern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dara 0 Postad 14 Juni , 2007 Även jag använder Vajert för att verifera att jag har rätt spänn på riggen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 14 Juni , 2007 Hur används den rent praktiskt? Ser bara en bild på prylen! Var fäster man den och hur använder man den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rgsson 9 Postad 14 Juni , 2007 Man spänner fast den på ena vanten. Ju mer man spänner vanten, desto mer öppnar den sig. I V:t där den öppnar sig finns skalan hur mycket man har spännt. Högst upp finns en rulle där man kan välja olika vajertjocklekar. Den jag har är för 4,5 och 6 mm vajer (det finns ett par varianter att köpa). Den mäter inte hur snett master står, så man måste tänka på att skruva lika mycket på båda sidorna innan man läser av. Innan man är klar måste man se till master står rakt, tex med storfallet som du beskrev. Att mäta med VAJERT är ingen exakt vetenskap. Det brukar dock duga för oss semesterseglare ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gnomen 0 Postad 15 Juni , 2007 Jag tackar för alla tips, ska kolla upp vajerten som ju låter klart användbar. Trevlig semester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser