Gå till innehåll
fredag 19 december 2025
BengtC

Fukt i akterspegeln: Skademekanism, plywood vs. divinycell, etc?

Rekommendera Poster

Har en Coronet 26 Family där det visat sej att jag fått in fukt i plywooden i akterspegeln så nu ska motorerna ut och aktern fixas. Jag kommer samtidigt att kasta ut dubbelmontaget som känns lite otidsenligt.

Under processen har jag fått ett antal frågor där jag får väldigt skiftande svar beroende på vem jag frågar. Kanske kan någon här hjälpa mej att reda ut begreppen.

Till att börja med på vilket sätt uppstår skadan?

Å ena sidan hävdas att det alltid beror på att det funnits vatten i skrovet som tagits upp i plywooden inifrån. Vatten skulle alltså aldrig läcka in utifrån. Samma person sa att problemet inte längre existerar då man nu använder epoxi på plywoodkanterna och på så sätt säkrar dessa. På 70 talet brukade man bara pensla på gelcot på kanten och det gav inget bra långtidsskydd.

Å andra sida fick jag beskrivet att skada beror på att O-ringen i skölden skulle torka var vid vatten läker in och via bulthålen kommer in i plywooden. Han hävdade att när man gjorde om skulle man välja t.ex. divinycell som distansmatrial.

Dessutom sa han att om man hade en akterspegel med plywod som ännu inte skadats bör man lägga på silikon mellan akter och sköjd som sedan byts var 5:e år.

- Så vad är mekanismen?

- Duger det med epoxi för att skydda plywooden?

- Ska man använda divinycell eller är det overkill? Ska man acceptera att man får plasta om aktern var 15-25 år?

- Ska man lägga silikon i skarven akter/sköld?

Tacksam kommentarer

Senast ändrad av BengtC | 13 juni 2007 | 15:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...