Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
Carl-Fredrik

Garmin \"auto guidance\" i praktiken?

Rekommendera Poster

Tjena!

Står inför plotterköp. Har tidigare haft 172:a som var mkt enkel och bra. Ser nu att Garmin lanserat sin nya serie med en massa onödiga funktioner, men jag fastnade lite för auto guidance som låter spännande. Har någon testat detta, funkar det i praktitken eller är det bara ytterligare en onödig funktion som aldrig används?

Hälsningar,

CF

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej!

Har nyss köpt ny Garmin (420S) med denna funktion. Säljaren hade testat och sa att det var över förväntan. Å andra sidan är det hans säljteknik men eftersom jag svalde betet så ska jag ut o testa i helgen..Återkommer med rapport...

Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan,

Fastnade också för det där med auto guidance (bekväm som man är smiley-wink.gif\).

Har bara testat det i simulatorläget eftersom båten än så länge ligger kvar på land, men av vad jag har sett så är funktionen milt sagt försiktig i sina rekommendationer av vägval ...

Följer inte gärna farlederna (eller kanske jag borde säga - följer inte ens farlederna) utan ska prompt ut på öppet hav (nåja, nästan i alla fall) innan färden styrs inåt mot målet igen.

Kanske beror på att jag bara testat simulatorn förstås - får väl se hur det funkar i praktiken (så snart motorbytet är avklarat ...)

Spännande att höra om någon annan har samma erfarenheter, eller om det bara är jag?

Tjing!

Senast ändrad av Pfft | 13 juni 2007 | 21:47

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat live med en 520S i både kända och nya vatten. Generellt så är den feg, men ger kursförslag även på vatten som är utanför farled, dock med tilltagen säkmarginal. Sannolikt pga risken med högt/lågt vatten i insjöar eller tidvatten etc.

Jag tycker/tror funktionen har nyttovärde om man är lite ovan med plotters eller med sjökort i allmänhet. Jag har seglat många år med plotter och sjökort, men kan tycka (nu i början) att det är lite bekvämt med funktionen i nya vatten och med en snabb motorbåt som jag nu tillbringar mycket tid med. Lite svårare att hänga med, typ.../JH

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...