Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Mambo

Mot Åland o Finland

Rekommendera Poster

Är det någon som har bra tips om trevliga hamnar/öar att besöka i skärgården som ligger mellan Åland och Finland?

Vi har tankar på att ta oss dit i sommar och det skulle vara bra att få några tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har just kommit hem från en resa i den Åboländksa skärgården. Vår rutt var mysig det blev (på den finska sidan)

Keisiö

Nådendal

Åbo

Pargas

Nagu

Korpo

Houtskär

i ovan givna ordning. Helt ok hamnar allihop, dock lite rörigt i Korpo, de håller på att bygga ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Houtskär är fint som satan. Dessutom talar de flesta Svenska där!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gammal tråd men eftersom jag bor i Åbolands skärgård på somrarna (Rosala) har jag ett par tips som ni absolut inte får missa. Dels Bengtskär (www.bengtskar.fi, 59° 43,4' N   22° 30,1' E), Nordens högsta fyr och Finlands sydligaste punkt. Mycket intressant att besöka med en otroligt fascinerande historia. Välj lugnt väder dock och håll er till farleden om ni inte kan området.

Sedan skulle jag rekommendera Morgonland (59°45,38' N 022°42,00' E),  en liten
ö som ligger ungefär halvvägs mellan Bengtskär och Hangö. Helt underbar skärgårdsmiljö som helst skall avnjutas i gryningen (därav namnet).

Kasnäs ( 59°55,2' N 22°24,5' E) är ett bra ställe att bunkra, handla och övernatta. Stor gästhamn med 24-timmarsöppen båtmack.

Åbolands skärgård rätt mycket glesare befolkad (den ligger ju inte i storstan som Stockholms) så det finns massor av ställen där man kan vara ostörd. Rekommenderas.

Senast ändrad av politby | 26 maj 2009 | 14:52

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...